Wie geeft print nieuwe impulsen?
Het CIM publiceerde vandaag de cijfers van de verkochte magazines en de andere publicaties voor het gemiddelde T2-2015/T1-2016. Hieronder vindt u de samenvattende tabellen van de totale meetbare verspreiding, die u uiteraard ook op de website van het CIM terugvindt.
Wat valt op bij een eerste blik op deze cijfers? Bij de weekbladen zijn er nauwelijks of geen stijgers, en de gemiddelde daling bij de Nederlandstalige tijdschriften (-2,99%) ligt net iets hoger dan de daling bij de Franstalige tijdschriften (-1,90%).
Bij de digitale verspreiding maken enkele titels (Knack Magazine en Krant van West-Vlaanderen in het noorden, Flair, Moustique, Soir Mag, Télé Pocket en Le Vif/Express in het zuiden) een grote procentuele sprong.
Bij tweewekelijkse, maandelijkse en minder frequent verschijnende bladen zijn de procentuele winnaars (in print) bijvoorbeeld Management & Techniek, Brieven aan Jonge Ouders, ElektroVisie, Goesting, Karaat Gent, VAB Magazine, Feeling Wonen, Guido Magazine, Vlaamse Wielrijder en Biker in het noorden en Elle Belgique, Marie Claire Belgique, Gael Maison en Guido Magazine in het zuiden. Bij de tweetalige magazines scoren Data News, Entreprise/Onderneming, Ik ga bouwen/Je vais construire, Plus, Café & Bistro, Boetiek en ProSport, nog steeds in procenten.
En de kranten? Behalve bij de Nederlandstalige Metro gaan alle kranten er in print op achteruit, -3,40% aan Nederlandstalige zijde en -4,89% aan Franstalige zijde. Met de digitale verspreiding erbij worden die dalingen herleid tot 1,54% (Nederlands) en -3,72% (Frans en Duits).