Wie heeft de domste reclameslogan?

Communication / News

Logo-HNU-Ranking2
Eén aspect van de interne economisering van universiteiten is de rol van marketing en PR-afdelingen. Daarbij gaat het zowel om de ideologische (re)productie van de conceptie van de universiteit als een bedrijf als om de geld verspillende concurrentie tussen universiteiten. Een voorbeeld zijn de dure maar vaak onzinnige reclameleuzen als onderdeel van een geregeld herziene universitaire huisstijl en ‘branding campagne’, vindt het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU). Het platform heeft een domheidsranking van de reclameleuzen waarmee universiteiten zichzelf op de borst kloppen. Geef 3 punten voor de domste, 2 voor nummer twee en 1 voor nummer drie. Criteria voor de rangorde kunnen zijn: het opvallend ontbreken van iedere relatie met onderwijs en onderzoek; of de algemenere onzinnigheid van de leus; mogelijke transformatie in een spot- of geuzenvariant kan ook meegewogen worden.
De tussenstanden worden wekelijks bijgehouden. De universiteit die op 1 februari 2016 de meeste punten verzameld heeft mag zich rekenen tot de Top van de H.NU-domheidsranking 2016.
De tussenstand op 10 geeft aan dat (voorlopig) de domste reclameslogan die van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is: 'BORN LEADERS REACH FOR INFINITY', gevolgd door 'WE ARE U' van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en, toch al op enige afstand, 'EXCELLEREN IN VRIJHEID' van de Universiteit van Leiden (UL). De voorlopig minst domme slogan (is dat ook de slimste?) is 'HIGH TECH, HUMAN TOUCH' van University of Twente (UT).