Wie is Stéphane Moreau ?

Non classé (NL)

Interview met Stéphane Moreau, CEO van Nethys

PUB Moreau

 

In de omgeving van Luik kent iedereen hem in de eerste plaats als politicus. Maar Stéphane Moreau is niet alleen de burgemeester van de gemeente Ans. Sinds 2005 is hij ook de CEO van Tecteo, een Waalse groep met drie activiteiten: energiedistributie, diverse financiële participaties en telecommunicatie. Tecteo heeft dan ook de betaalzender Be tv, de ICT-expert Win en het triple-play aanbod van Voo in handen. Afspraak met een drukbezet man.

Stéphane Moreau 

Stéphane Moreau volgt de media op de voet. ‘s Ochtends zet hij meteen de radio aan en schuimt hij alle zenders af. Op weg naar het werk neemt hij alle Franstalige kranten door en in de loop van de dag kamt hij de Belgische infosites uit. De internationale rubrieken leest Moreau uit pure interesse, maar hij gaat vooral op zoek naar maatschappelijke thema’s die hem inspireren voor toekomstige projecten. Alleen de sportkaternen zijn niet zo aan hem besteed, ondanks de verschillende sponsoringacties van zijn groep. De tv gaat alleen ‘s avonds laat aan, ter ontspanning. Behalve als hij een of andere uitzending heeft opgenomen … met zijn Voocorder. Dankzij zijn team en de Google Alerts houdt hij de vinger aan de pols en weet hij perfect wat er over hem verschijnt. Een medewerker verzorgt zijn imago op de sociale netwerken, precies zoals hij dat wil.

Ziet u zichzelf vooral als politicus of eerder als zakenman?
Verder dan de gemeentepolitiek reiken mijn politieke ambities niet. En dat zal altijd zo blijven. De gemeentepolitiek boeit mij omdat ze zo concreet is en je een bepaalde regio in beweging kunt zetten. Maar het burgemeesterschap heeft geen directe invloed op mijn economische activiteiten, want ik heb vrienden in alle partijen. Natuurlijk weten ze wel tot welke partij ik behoor, maar in mijn functie als zakenman spelen politieke kleuren geen enkele rol.

Welke functie hebt u precies bij Voo?
Alles begint en eindigt bij het directiecomité. Ik geef er de grote lijnen aan, met name de strategie voor de reclamecampagnes, maar ik kies vooral alle medewerkers. Bij de overname van Be tv heb ik dan ook besloten om de teams een rol te geven die verder gaat dan de context van de zender. Zo is Frédéric Vandeschoor, algemeen directeur van Be tv, voortaan ook vicevoorzitter van het directiecomité van Voo. Daarnaast heb ik Daniel Weekers aangesteld als verantwoordelijke voor de strategie en regelgeving. En Patrick Blocry houdt zich niet langer bezig met de telecomactiviteit, want hij heeft zijn handen tegenwoordig meer dan vol als communicatiedirecteur van de groep.
Mijn filosofie is: vertrouw altijd op de beste professionals. We kunnen niet alles weten en moeten ons dus laten omringen door de juiste mensen. Wie faalt, heeft volgens mij geen goede entourage of wil gewoon zelf over alles beslissen. Ik denk dat ik een aantal zeer goede beslissingen heb genomen in de keuze van de mensen om mij heen, ik er ben tevreden over. Mijn medewerkers stellen mij op hun beurt nieuwe collega’s voor, die ik al dan niet groen licht geef … En zo vallen de puzzelstukjes van onze groep perfect in elkaar.

NOUS AVONS VOULU RESTER DE VRAIS SPECIALISTES DE LA TELEVISION

Bij Voo werken veel mensen uit de wereld van de televisie. Welke impact heeft dat?
We komen een beetje speels over, genre Canal+. Dat vrolijke karakter vertaalt zich volgens mij in het hele model van Voo. Het levert ons een ontspannen imago, met iets meer humor dan de andere operatoren. Zo voelen wij dat in elk geval zelf aan. Bovendien halen we heel mooie resultaten met onze toch wel vernieuwende campagnes zoals “La famille VOO”. Dat is echt iets voor televisiemensen. Als ik alleen maar marketeers in mijn team had, zou zo’n reclame niet mogelijk zijn.
Maar ik krijg wel vaker het verwijt dat ik mij laat omringen door mensen uit de televisiewereld. Het is uiteindelijk ook een troef: we wilden ons echt blijven specialiseren in televisie en van daaruit andere producten ontwikkelen. Bij Belgacom was het net andersom: zij zijn gestart met telefonie en telecom en hebben dan de stap gezet naar televisie. Dat is een heel ander uitgangspunt.

Al bij al horen en zien we u niet veel. Waarom laat u zich niet wat vaker in de media opmerken?
Omdat dat niet belangrijk is. Wat telt, is wat we doen. Ik ben Voo niet. Voo is een team, een bedrijf, een economische onderneming. Ik ben er alleen om alles – samen met mijn entourage – in goede banen te leiden. Niemand zal ontkennen dat ik aan het hoofd sta van Tecteo, samen met de voorzitter van de ondernemingsraad. Ook een invloedrijke man, want naast de eerste gedeputeerde van de provincie Luik is hij hoofdaandeelhouder van onze groep. We staan allebei continu aan het roer. Het voordeel van dit model is dat de hoofdaandeelhouder bijna wekelijks beslist wat er met zijn kapitaal gebeurt. Maar in de bedrijfswereld (misschien in Vlaanderen iets minder) weet iedereen dat ik op economisch vlak de touwtjes in handen heb. Als een bedrijf zoals bijvoorbeeld Telenet met mij zaken wil doen, dan weet het heel goed bij wie het terecht moet.

Van Telenet gesproken, hoe is uw relatie met de andere operatoren?
We kennen elkaar en praten met elkaar, uiteraard voor zover dat wettelijk aanvaardbaar is. Zo ken ik de baas van Mobistar wel, maar die van Base iets minder door de vele verschuivingen daar aan de leiding de voorbije twee jaar. Didier Bellens heb ik alleen specifiek voor een aantal besprekingen ontmoet, maar ik ken hem niet goed. We staan allebei aan het hoofd van concurrerende bedrijven, maar niets staat een eventueel partnerschap in de toekomst in de weg. Alles is mogelijk. Dit gezegd zijnde, zijn er op dit moment geen onderhandelingen bezig.

IL EST URGENT DE SAVOIR QUEL MODELE ON VEUT EN BELGIQUE

Was Telenet een voorbeeld voor u en Voo?
Ja, absoluut. Hun evolutie is echt opmerkelijk. Telenet is een toponderneming, een koploper in Vlaanderen die in het verleden sterk ondersteund werd door het gewest. Ook in de sector, binnen Liberty Global, ziet men Telenet als de kip met het gouden ei. Maar te hooggespannen verwachtingen houden helaas altijd een risico in … Het aandeelhouderschap is geëvolueerd en behoort nu toe aan de Amerikanen. Vandaag nog iets meer dan gisteren, ook al was hun poging om alle aandelen over te nemen geen echt succes. Dit alles weegt trouwens op de politieke steun die het bedrijf van Vlaanderen krijgt … Telenet is vandaag niet meer zo populair.
Maar ondanks alles blijft Telenet een voorbeeldbedrijf. Duco Sickinghe was iemand met talent. Hij heeft op een aantal jaren tijd fantastische dingen gedaan met zijn bedrijf. Net als Voo is Telenet van nul uit de grond gestampt in tegenstelling tot Belgacom, dat de nationale operator heeft geërfd en dus van een mooie basis is gestart. Ik wil de opeenvolgende bedrijfsleiders van Belgacom niet beoordelen, want ze hebben toch wel knappe resultaten neergezet. Ik blijf liever objectiviteit.
Maar Telenet, dat een aantal jaren voorsprong op ons heeft, maakt ook deel uit van een conglomeraat van Vlaamse intercommunales. De eenmaking is minder complex verlopen, omdat de regering de touwtjes in handen had. In Wallonië waren er uiteenlopende visies, ook bij de politieke leiders. Uiteindelijk heeft Elio Di Rupo de knoop doorgehakt en Jean-Claude Marcourt toezicht gehouden op de operatie.

Hoe staat u tegenover het audiovisuele landschap in België?
Ik zal minder kritisch zijn dan Didier Bellens dat was, want België positioneert zich nog zo slecht niet. De telecommunicatie is in ons land apart te noemen want voor zo’n kleine oppervlakte zijn er veel investeringen nodig, hoge vaste kosten en hoge verwachtingen van zowel de bevolking als de politiek. Daar komt nog de scherpe concurrentie bij die een effect heeft op de prijzen, de volumes voor de klanten, enz. Kortom, we kunnen niet tegelijk alles voor niets willen. In België kunnen we niet gratis en voor niets correct betaalde jobs én een goede sociale bescherming handhaven! We kunnen opteren voor formules die snel resultaat opleveren, doen zoals Free of Numéricable met platforms in Parijs of callcenters in Tunesië …
Wat willen we? Technologie in België? Beslissingscentra in België? Extra banen in België? Die keuzes zijn in handen van de politici, van de aandeelhouders en van de regelgevers. En die nemen soms beslissingen zonder stil te staan bij de economische gevolgen. Ik ben van beide markten thuis en denk dat de economische sector bepaalde boodschappen kan doorgeven aan de politiek. Maar uiteindelijk hebben de politici de beslissingsbevoegdheid voor de zaken die ons aanbelangen. Voornamelijk de politiek en de regelgevende instanties leggen de normen vast.

En hoe ziet u de toekomst?
Laten we het hebben over de Franstalige audiovisuele sector. De Nederlandstalige sector is namelijk specifieker, aangezien ze niet afhangt van een ander land, zoals wij met Frankrijk en TF1, de derde speler wat het aantal kijkers betreft. Kortom, als de Franstalige audiovisuele wereld – en bij uitbreiding ook de geschreven pers – niet op één lijn staat qua inhoud en de bescherming en verspreiding ervan, dan mogen we over vijf jaar een compleet ander landschap verwachten.
Mocht Google de rechten van de grote Amerikaanse series en programma’s kopen – met middelen waarover RTBF, RTL en Be tv niet beschikken – en ze niet langer via de kabel of ADSL maar via het internet verspreiden, dan moet je mij toch even uitleggen welke toekomst de traditionele zenders en de geschreven pers nog hebben. Het zal Google dan namelijk nog maar één ding ontbreken: een informatiepoot. En daar kan de nabijheid een het verschil maken. Daarom hebben ook wij inhoud nodig van bij ons en partnerships met uitgevers van inhoud.
Ik heb de minister van de Audiovisuele Sector en de regelgevende instanties hierover aangesproken, maar het is nu eenmaal niet eenvoudig om het internet aan regels te onderwerpen. De parlementsleden hebben debatten gevoerd over de neutraliteit van het net, namelijk onder meer over de verplichting om bepaalde zaken te laten passeren. Maar de bandbreedte is niet eindeloos. Als de grote internationale spelers de consument morgen films in HD tegen hoge snelheid via het internet aanleveren, dan zullen we niet anders kunnen dan nog massaler in ons netwerk te investeren. Is het dan ook niet logisch dat we een vergoeding krijgen voor deze transmissiecapaciteit? Anders zal er niet meer in de netwerken worden geïnvesteerd, zullen die verzadigen en zal het daarbij stoppen. Als we dit op zijn beloop laten en niet reageren, dan zullen in eerste instantie de dienstenleveranciers getroffen worden. Wij zullen daarentegen nog altijd een breedbandleverancier zijn.
Europa heeft algemene voorschriften aangenomen, met name over de neutraliteit van het internet, waardoor we tot vandaag kunnen overleven. Maar wie gaat er de beslissingen nemen? Kortom, we moeten dringend weten welk model we in België willen.

AU FINAL, CE SONT QUAND MEME LES POLITIQUES QUI DETIENNENT LE POUVOIR DE DECISION DANS LES MATIERES QUI NOUS OCCUPENT

Vanwaar uw interesse voor de audiovisuele markt?
We wilden in eerste instantie de beslissingscentra in Wallonië houden, zodat niet alles in Londen of Parijs beslist zou worden. Daarnaast heeft het uiteraard meegespeeld dat het om een strategische activiteit ging. Een belangrijk element voor de media en infrastructuur. De netwerken staan namelijk voor heel wat uitdagingen. Denk maar aan de komst van OTT (n.v.d.r.: ‘Over The Top’-diensten die rechtstreeks via het internet geleverd worden en beschikbaar zijn op een aangesloten televisietoestel: onder meer zoekmachines, sociale media, feedreaders en e-commercediensten). We wilden dit dus in eigen handen houden. De rest is er stukje bij beetje bijgekomen: we wisten nog niet of we ons zouden richten op netwerkbeheer of een veel sterkere activiteit met inhoud zouden ontwikkelen.

Een pure gok dus?
De eenmaking van de Franstalige kabel was echt vreselijk! Sommige partijen wilden verkopen, andere niet … En bovendien hadden de spelers die wilden verkopen een voorkeur voor Telenet, met Electrabel als hoofdaandeelhouder. Je moest geen genie zijn om de synergieën en meerwaarde te zien. Kortom, het is een lange strijd geworden. Eerst met Electrabel en daarna met Telenet.
Vervolgens is onze kabelmediapoot noodgedwongen gegroeid. Want ook al heeft deze activiteit de meeste hindernissen moeten overwinnen, het was ook die waar we het meeste groeipotentieel in zagen. Het gaat er in dat wereldje soms erg hard aan toe en door de wettelijke procedures voor de eenmaking van de kabel hadden we een enorme achterstand … echt vreselijk! Bovendien moesten we opboksen tegen Belgacom dat al een grote speler op de breedbandmarkt was en zonder tegenstand het Waalse publiek kwam inpalmen met digitale televisie. Uiteindelijk hebben we deze gigantische achterstand ingehaald en hebben we Belgacom zelfs lichtjes voorbijgestoken. Ook onze internetdiensten zijn er enorm op vooruitgegaan.

Waar staat Voo vandaag tegenover de andere activiteiten van Tecteo?
Qua economisch belang staat Voo momenteel op gelijke voet met onze energiepoot. Maar Voo zou volgens mij binnen de komende drie jaar de nummer 1 moeten worden, vooral omdat we heel binnenkort ook mobiele diensten lanceren.

Krijgen de andere activiteiten van Tecteo dankzij Voo meer aandacht van de pers?
De energiepoot heeft geen marketing nodig, want als netbeheerder hebben we geen concurrentie. We beheren gewoon een net. Maar het is waar dat we Voo niet voldoende gebruiken voor het imago van de groep. Daar moeten we binnenkort werk van maken. Want Voo heeft een sympathiek imago, terwijl Tecteo als een soort boeman wordt beschouwd. Wij Walen zijn daar goed in: klagen als de beslissingscentra ervandoor gaan, maar meteen aan de alarmbel trekken als een poot te groot wordt. Wat allemaal zeer relatief is want Tecteo – en daarmee bedoel ik al onze activiteiten – is nog vrij bescheiden in vergelijking met Belgacom. Volgens de laatste schattingen klokken wij af op bijna 2,8 miljard euro tegen 6,5 miljard voor Belgacom. We zijn dus goed voor 50 % of zelfs maar 30 % van de waarde van Belgacom … Ik zie daar niet echt een probleem.
Het is waar dat wij noodgedwongen moeten groeien. Voo maakt deel uit van een groep die zich op verschillende uitdagingen stort, zoals bijvoorbeeld windenenergie. En daarvoor heb je een stevige basis nodig. Ofwel verhogen we het financiële draagvlak van de groep bijvoorbeeld via diverse fusies en overnames. Ofwel stoppen we ermee en laten we buitenlandse groepen de windenergiesector in Wallonië ontwikkelen. Maar Tecteo is de enige speler met Belgische roots! Bovendien werken we in een land met een onzekere institutionele toekomst. Het is dus soms beter om een paar economische troeven in handen te hebben, weliswaar met het risico dat je sommige mensen afschrikt.

Kunt u iets meer vertellen over de ruzie met de RTBF waarvan Voo niet langer de distributie wil betalen?
In België hinken we qua model nog een beetje achterop bij de meeste landen. Daar betalen de zenders zelf hun distributiekosten. Hier is het net andersom: de operatoren betalen de zenders zodat ze die kosten kunnen betalen. Een recente Europese richtlijn beveelt echter in grote lijnen het tegenovergestelde aan. Het is dan ook niet de bedoeling om het systeem te breken. Eén van de doelstellingen van VOO is trouwens om het evenwicht van de Franstalige audiovisuele sector te behouden. Maar het is aan de regelgevende instanties om daar rekening mee te houden en ervoor te zorgen dat de beslissingen in het buitenland de Franstalige audiovisuele sector mee vormgeven.
Maar goed, het probleem met de RTBF is eenvoudig: in een wereld waar de prijzen voortdurend onder druk staan en waar mijn eigen prijzen dalen terwijl mijn loonkosten geïndexeerd worden, kunnen de kosten voor inhoud niet blijven stijgen. Integendeel. En er bestaat nochtans een gulden middenweg tussen ‘we betalen niet meer’ en ‘we gaan pas aan de slag als’, namelijk onderhandelen. Maar de – doorgaans vertrouwelijke – tarieven van de RTBF zijn in de pers gelekt. Heel erg! Door wie? Niet door ons. Jean-Paul Philippot onderzoekt de zaak intern. Ik wijs echter niemand met de vinger, het is gewoon erg jammer.

Deze beslissing komt nogal ongelegen gezien de huidige financiële situatie van de audiovisuele media …
Toen de energieregelgever Tecteo in 2007 een jaarlijkse besparing van 20 miljoen euro oplegde, bleef het stil. Een normale reactie in een commerciële en economische context, want in het bedrijfsleven is je budget bewaken je eigen zaak. Momenteel is het Vooproject trouwens nog altijd verlieslatend, maar gelukkig maakt het deel uit van een groep die overal elders winst boekt. Ik vraag niet om mij te ontzien zolang ik geen winst draai, want dat houdt geen steek. Bij afloop van het contract met RTL verwacht ik trouwens niet zoveel commotie. Hun visie is namelijk veel commerciëler.
We moeten opboksen tegen wereldspelers zoals Google, Apple en Netflix. We moeten meer en meer investeren in de netwerken en continu meer internetcapaciteit aanvragen. Dit is een beslissende fase! Als ik de directeur ontwikkeling van de RTBF hoor zeggen dat OTT-diensten de toekomst zijn ... Waarom heeft hij het dan nog over de goede oude televisiedistributierechten? Als dat niet de toekomst is, dan moeten we daar toch geen gigantische bedragen meer voor neertellen?

 

Stéphane Moreau diagonaal

Michel Daerden noemde hem destijds nog zijn ‘Brutus’. Op 25 januari 2013 stond het hoofd van Tecteo op de cover van Le Vif / L'Express met als titel ‘De verontrustende Stéphane Moreau’ ... De verbazing was dan ook groot toen hij zichzelf in de rekken van de krantenwinkel zag staan. Misschien dat hij daarom hij zo omzichtig om met de media omgaat? Met een profijtig glimlachje op het gezicht filosofeert hij over het feit dat “de media onze manier van denken sturen.” Hij is duidelijk nog niet klaar met het nieuwsmagazine ... dat verkeerd geïnformeerd was!

Zachtjes aan, dan breekt het lijntje niet. Burgemeester van Ans, Luikenaar in hart en nieren, de man met het engelengeduld bij de opbouw van Tecteo. In het zuiden van het land is deze groep (een intercommunale coöperatieve) een belangrijke speler in de energiesector en de telecommunicatie. Maar Stéphane Moreau wil niet vergeleken worden met Belgacomkopstuk Didier Bellens of met Duco Sickinghe, de voormalige CEO van Telenet met wie hij het uitstekend kan vinden. Alleen Voo, de telecomafdeling van de groep, wil hij wel tegen het licht houden naast zijn concurrenten. Zo steekt Stéphane Moreau zijn bewondering voor zijn Vlaamse tegenhanger niet onder stoelen of banken en waardeert hij de politieke steun die Telenet van bij het begin kreeg. Maar daar stopt dan ook de vergelijking. Moreau is er namelijk trots op dat hij zijn activiteiten in Wallonië onder één noemer heeft kunnen brengen, terwijl Telenet vandaag grotendeels in Amerikaanse handen is.

Stéphane Moreau heeft vooral graag de controle op de beslissingsniveaus. Het is geen toeval dat hij bij hoog en laag beweert dat zijn politieke ambities niet verder reiken dan de gemeente. Een bevoegdheid die hij naar zijn hand kan zetten en waarop hij zijn stempel kan drukken. Als geen ander heeft hij de lokale politieke en economische touwtjes in handen. Zonder dat het eerste het tweede bevoordeelt? “Ik moet niet per se burgemeester van Ans zijn om alle Waalse en een aantal federale ministers te kennen. Als bedrijfsleider heb ik een betere grip op dat wereldje dan wanneer ik alleen maar burgemeester zou zijn geweest.” Zijn agenda staat dan ook propvol. Geen tijd voor een partijtje golf, wel voor zijn dagelijkse portie media.