Wie koos de consument als nieuwe Best DIY Brand 2023?

Best Brands / News / Research

Als wij DIY zeggen, dan zeggen de Belgische consumenten Bosch Powertools. Als Best Brand scoorden zij beter dan concurrenten Levis en Makita op zowel Share of Soul als Share of Wallet. Wij polsten bij Geert Van Meel, Regionale Business Director Benelux bij Bosch, hoe het komt dat Bosch zo goed blijft scoren.

Gefeliciteerd! Bosch Power Tools is de verdiende winnaar in de categorie Best DIY Brand. Had je verwacht te winnen? 

We zijn overtuigd van ons sterke merk, de kwaliteit van onze producten en de meerwaarde die ze onze gebruikers bieden. Toch zijn we ons ook bewust van de sterke concurrentie op dit gebied en willen we onze oprechte dank uitspreken voor deze uitzonderlijke prijs! We zien het als motivatie om onze weg voort te zetten met een duidelijke focus op de behoeften van onze gebruikers.

Bosch Power Tools overtreft Makita op zowel Share of Soul als Share of Wallet. Wat ligt volgens jou aan de basis van dit succes?

Bosch Power Tools heeft zich gericht op gebruikersoriëntatie en gedifferentieerde productmerkstrategieën voor respectievelijk doe-het-zelvers en professionele gebruikers. Wij betrekken onze gebruikers vanaf het begin bij de ontwikkeling van onze producten en diensten. Veel van onze doe-het-zelf-gereedschappen zijn verkrijgbaar in drie versies: Easy, Universal en Advanced. Daarom wordt zelfs binnen het doe-het-zelf-segment rekening gehouden met verschillende doelgroepen, waardoor de gebruikerservaring nog beter wordt. Ons doel is producten en diensten aan te bieden die niet alleen aan de verwachtingen voldoen, maar deze zelfs overtreffen. Dit is de sleutel tot ons succes.

Waarom denk je dat Bosch elektrisch gereedschap zo populair is bij de consument?

Eerst en vooral is het de combinatie van een duidelijke gebruikersoriëntatie en een consequent toegepaste merkstrategie. Bij Bosch Power Tools denken we in termen van "twee werelden": De groene wereld is enerzijds gericht op de behoeften van doe-het-zelvers die zo eenvoudig mogelijk doe-het-zelfprojecten in huis of tuin willen uitvoeren en daarbij hun eigen ideeën willen verwezenlijken. De blauwe wereld daarentegen is gericht op de behoeften van professionele vaklui, die in wezen streven naar meer efficiëntie en effectiviteit op de bouwplaats. Beide werelden hebben echter één ding gemeen: ze zijn gebaseerd op het consequente beheer van ons Bosch bedrijfsmerk en zijn overkoepelende beloften zoals superieure kwaliteit en een uitgebreid verantwoordelijkheidsgevoel - iets waar gebruikers al tientallen jaren op vertrouwen. 

Ten tweede is het de innovatieve kracht van Bosch Power Tools. Ons bedrijf gedijt op innovatie. Het is ons doel om elk jaar meer dan 100 nieuwe producten met succes op de markt te brengen - en dat hebben we keer op keer bereikt. 

Bosch Power Tools lijkt weer een ongelooflijk fiscaal jaar achter de rug te hebben. Wat doen jullie om het economische succes van Bosch Power Tools te verzekeren? 

We werken consequent aan ons concurrentievermogen om de markt te sturen en vorm te geven. Naast het aanbieden van innovatieve producten en service die zijn afgeleid van de behoeften van de gebruikers, hebben we een wendbare organisatiestructuur opgezet. Daardoor kunnen we ons snel aanpassen aan een steeds veranderende bedrijfsomgeving en groeikansen benutten. 

Bosch Power Tools heeft de Raad van Bestuur uitgebreid met nieuwkomer Christoph Kilian. Hij is verantwoordelijk voor de wereldwijde marketingactiviteiten en het strategische thema "User Experience". Hoe denk je dat deze nieuwe toevoeging in de komende jaren jullie Share of Wallet en Share of Soul zal beïnvloeden? 

Met de benoeming van Christoph Kilian in de Raad van Bestuur benadrukken we nog meer het belang om onze gebruikers centraal te stellen bij alles wat we doen. Natuurlijk zullen we ook ons merkbeheer blijven aanscherpen. Inhoudelijk is één ding echter duidelijk: hoewel we altijd zullen streven naar innovatieve onderwerpen, zullen we zeker trouw blijven aan de kern van ons merk - "Invented for life" blijft een gegeven. Tegen deze achtergrond kijken we nu al uit naar eventuele toekomstige updates betreffende respectievelijk ons Share of Wallet en Share of Soul. 

Bosch Power Tools heeft veel geïnnoveerd op het gebied van de levensduur van de accu. Wat is de volgende grote innovatie die eraan komt? 

We zullen onze twee fabrikantoverschrijdende 18-volt accu-platforms "Power for All Alliance" en "AmpShare - powered by Bosch" blijven uitbreiden. De "Power for All Alliance", die gespecialiseerd is in de behoeften van doe-het-zelvers, omvat nu al tien merken - en zal blijven groeien. Het grote voordeel van onze accu-platforms is dat gebruikers met slechts één accu een zeer breed scala aan toepassingen kunnen aanboren. Dit bespaart gebruikers ruimte en geld en ontziet het milieu.

Bovendien leggen we grote nadruk op het nog duurzamer worden - zowel op bedrijfsniveau als met onze producten. Wat dat laatste betreft, dient de in 2021 gelanceerde kruislijnlaser Quigo Green als voorbeeld. Het is het eerste Bosch meetapparaat waarvan de behuizing en accessoires voor 90 procent uit gerecycled plastic bestaan. Van bij de productontwikkeling lag de focus op het verminderen van de koolstofvoetafdruk van het product tot de accessoires en de verpakking. Als gevolg daarvan is ook de kartonnen verpakking gemaakt van 70 procent gerecycled papier en bevat deze geen plasticfolie meer. In 2022 volgden de zevende generatie van onze populaire Ixo schroevendraaier en de UniversalFan 18V dit voorbeeld. Voor 2023 staat er nog veel meer op de planning - dus blijf ons volgen!