Wie verdient een prijs voor mediawijsheid?

Mediawijs

Awards / Innovation / Media / News

MediawijsMediawijs, het Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid, reikt op 15 november 2016 voor de eerste keer de M-Awards uit. Met de M-Awards wil Mediawijs initiatieven die mensen aanzetten om kritischer, creatiever en bewuster met media om te gaan meer zichtbaarheid geven. Dit gebeurt tijdens het Vlaams Mediawijs Congres.  Het thema van het tweedaagse congres is Mythes en Media. Verschillende mythes over gaming, reclame, mediaopvoeding, nieuws, haatspraak... worden besproken en doorprikt. De eerste dag van het congres wordt feestelijk afgesloten met de uitreiking van de M-Awards door Vlaams minister van Media Sven Gatz
De vier M-Awards gaan naar
  • het beste Mediawijze initiatief binnen sociale, culturele of welzijnsorganisaties;
  • de meest Mediawijze Mediaproductie;
  • het beste Mediawijs Onderwijsinitiatief;
  • het beste Mediawijze Onderzoek.
 
Tien mediawijze initiatieven zijn genomineerd en maken dus kans op één van de vier M-Awards:
  • Het onderzoeksproject AdLit over reclamewijsheid bij minderjarigen,
  • Boeva and the Games van Ketnet,
  • de e-learningtool BReeDBeeLD voor mediamakers van SIHO,
  • de campagne recht op afbeelding van de Privacycommissie,
  • Capital Digital van Maks vzw,
  • het onderzoeksproject rond e-inclusie van SMIT-VUB,
  • het onderzoeksproject Friendly Attac over cyberpesten van UA,
  • Nieuws in de klas van de Vlaamse Nieuwsmedia,
  • de vlogwedstrijd Weetewa van Mediaraven en
  • het Xperiment van De Krook.
 
Uit deze tien genomineerden worden op 15 november 2016 de vier winnende projecten bekend gemaakt. Daarnaast wordt er ook nog een publieksprijs uitgereikt voor de beste activiteit tijdens de Digitale Week.