Wie worden de Marketing Heroes van 2021?

Awards / Marketing / News

De Belgian Marketing Awards beginnen aan hun tweede editie. Dat gaat gepaard met een oproep naar kandidaten, maar ook met een aantal aanpassingen in de selectiecriteria én met de komst van een extra organiserende vakvereniging: BABM.

BAM_BMA_GIF_1862x500_EN

De Belgian Marketing Awards openen de oproep naar kandidaten voor de tweede editie. Ter herinnering: de awards werden vorig jaar in het leven geroepen om merken en marketeers te bekronen die vanuit marketing de customer centric transformatie van bedrijven voeden en sturen, en de marketing practice heroriënteren richting meaningful marketing. Ze tellen drie categorieën: The Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Company of the Year en The Marketing Leader(ship) of the Year. Wie worden de Marketing Heroes van 2021 en vullen de lijst van Delhaize (Belgian Marketing Company 2020), Spott (Young Belgian Marketing Company 2020) en Sophie Pollet (Marketing Leadership Award 2020) aan? “Bij de eerste editie hadden we meer dan 140 kandidaten”, zegt Dominique Vercraeye, voorzitter van het Steering Committee dat de Belgian Marketing Awards organiseert. “We hopen dit jaar nog beter te doen.”

Aan de procedure is alleszins niets veranderd: wie een kandidaat of zichzelf wil aanmelden kan dat vanaf nu via de website www.belgianmarketingawards.be. Vervolgens worden de kandidaten uitgenodigd om een dossier in te dienen voor 9 september. Een Selectiecomité (het Steering Committee aangevuld met enkele marketingprofessionals waaronder de genomineerden van vorig jaar) kiest vervolgens de 9 genomineerden (3 per categorie). Daarna bepaalt een jury van 12 marketingprofessionals, geleid door een captain of industry (binnenkort wordt bekend wie Dominique Leroy (Deutsche Telecom) opvolgt), de winnaars. Die worden op 17 november bekendgemaakt.

Thought leadership

Ook bij de criteria voor de 3 categorieën is er weinig veranderd, al zal bij de evaluatie voor The Marketing Leader(ship) of the Year meer nadruk op de persoon gelegd worden. Dominique Vercraeye: “De kandidaten moeten bewezen prestaties koppelen aan een visie, aan thought leadership. We moeten als marketingcommunity echt iets van hen kunnen leren over het vak en de ontwikkelingen die het doormaakt.” Deze prijs zal trouwens maar één keer in een carrière kunnen gewonnen worden. Voortaan moeten kandidaten trouwens kiezen in welke categorie ze zich kandidaat willen stellen.

BABM mee aan boord

Ook op het vlak van de organisatoren valt er nieuws te noteren. Voortaan is BABM een van de marketingverenigingen die mee z’n schouders onder deze awards zet, aan de zijde van ACC, BAM, BMMA, CUBE en UMA. “Met de BABM vervoegt een vereniging de rangen, die zeer complementair is met de andere verenigingen”, verheugt Dominique Vercraeye zich.

VBO daarentegen is niet langer organisator. De werkgeversvereniging heeft een belangrijke rol gespeeld bij de lancering van de eerste editie, maar geeft er de voorkeur aan zich voortaan de focussen op haar prioriteiten. Tot slot verwelkomen de Belgian Marketing Awards dit jaar twee sponsors: Deloitte en Trends/Trends-Tendances. Die laatste zal zijn lezers oproepen om voor de genomineerden te stemmen. Samen met de BAM-leden zijn deze stemmen goed voor 10% van het totaal.

Wie wil nagaan wat de criteria zijn of zich kandidaat wil stellen, kan alle informatie vinden op www.belgianmarketingawards.be.