Wielersponsoring: balans positief voor Soudal

Soudal-sponsoring

Communication / News

lotto_soudal
Het voorbije seizoen was het eerste waarin Soudal samen met Lotto hoofdsponsor was van een professioneel wielerteam Lotto Soudal. Soudal is een onafhankelijke producent van mastieken, lijmen en PU-schuim. Het Kempense bedrijf is actief in meer dan 130 landen en heeft filialen in 44 landen. Hun wielerverhaal begon in 2013. Toen stond het logo van Soudal op de zijkant van de broek van de renners ter gelegenheid van de Tour de France. In 2014 werd Soudal cosponsor voor het hele seizoen. Na een evaluatie besliste Soudal om voor zes jaar hoofdsponsor te worden van het team, tot 2020. Hoe heeft de nieuwe naamsponsor dit seizoen beleefd, met veertig overwinningen voor de WorldTour-ploeg?
Luc Thys, directeur marketing en R&D Soudal, zegt op de website van de wielerploeg: “Sportief was dit natuurlijk een topjaar, we konden ons geen betere start wensen als hoofdsponsor. Wij zijn heel trots op de prestaties van het team. Het voorbije jaar hebben wij mogen ervaren dat wielrennen heel wat emoties met zich meebrengt, dat merken we bij onze medewerkers, partners en klanten. De voorbije jaren hadden we dat al vastgesteld, maar nog niet in die mate. De wereldwijde betrokkenheid binnen de Soudal-groep heeft ons verrast. In heel wat Soudal-filialen is er een Lotto Soudal-muur met krantenknipsels en publicaties in de eigen taal.”
Soudal ondernam dit jaar tal van activaties rond de ploeg in winkelpunten en op beurzen. Er was onder meer een wedstrijd in samenwerking met Ridley, de producent van de fietsen waarmee het Lotto Soudal-team rijdt. Opvallend waren ook de ludieke filmpjes, waarin de renners en rensters van de ploeg de Soudal-producten uittestten.
Luc Thys: “Dit eerste seizoen als hoofdsponsor heeft geen baanbrekende evoluties teweeggebracht voor ons bedrijf, maar we hebben bereikt wat we wilden. We hebben een goede start genomen met de visibiliteit die merkbaar is verhoogd, maar nu moeten we nog meer werk maken van de invulling daarvan. In de toekomst willen we nog meer de klemtoon leggen op onze producten. Dit jaar hebben we de Soudal Cycling Range ontwikkeld in nauwe samenwerking met de mecaniciens van de ploeg. In het verleden maakten wij al smeermiddelen, dus dit was zeker geen onlogische zet. Let wel, dit is een zijstap en het wordt zeker niet onze core business.”
Die Soudal Bike Range bestaat uit 14 producten: algemene en specifieke reinigingsproducten voor een complete reiniging van de fiets, smeermiddelen, monteerpasta’s en dergelijke meer. Op de website www.soudal.bike staan alle producten, met telkens een instructiefilmpje, gemaakt door de mecaniciens van de Lotto Soudal-ploeg. Die producten zijn binnenkort verkrijgbaar in de betere doe-het-zelfwinkel en fietsspeciaalzaak.