"Wij zijn mensen, geen cookies"

Vorige week organiseerde IPG Mediabrands ten kantore van Google een inspiratiemoment onder de titel 'When data meets emotion'. Die locatie was niet toevallig gekozen, want na uiteenzettingen van Sylvie Irzi, Philippe Deltenre en Sven Bally van IPG Mediabrands waren er ook interventies van experts van YouTube: Benjamin Speas (YouTube Content Solutions lead Northern Europe) en Leona Farquharson (country Manager YouTube Benelux).
Sylvie Izri pleitte ten faveure van een groter belang aan 'How dynamic is your brand?' als key performance indicator. Brand awareness volstaat namelijk al lang niet meer om te achterhalen wat 's werelds beste supermerken zijn (zie ook www.theD100.com, de site waarop Mediabrands 's werelds meest dynamische bedrijven oplijst). "En je kunt leren van de manier waarop de topbedrijven in die lijst dynamisch zijn, om daaruit lessen te trekken voor andere merken," zei Sylvie Irzi. En pro domo voegde ze daaraan toe dat evoluties als deze van IPG Mediabrands een 'ad tech company' heeft gemaakt. Al mag je nooit het menselijke aspect vergeten: we zijn mens, geen cookie. En data zijn overigens niet allesoverheersend, voegde Philippe Deltenre daaraan toe: "Zo denken 'big data' dat ik interesse heb voor make-up - quod non - en weten ze bovendien niet dat ik graag mobile spelletjes speel en van gevechtssporten houd. En niet iedereen blijkt mijn juiste leeftijd te kennen." En met cijfers kan je veel bewijzen. Er is bijvoorbeeld een correlatie aan te tonen tussen de aanwezigheid van konijnen en vrede. En waar minder margarine wordt gegeten, zijn er minder scheidingen. Relevante informatie of niet? Cijfers helpen, maar: "marketing is about stories, not only about data". Data moet je koppelen aan 'empathie drive strategie', om bijvoorbeeld programmatic-advertenties voor varkensvlees op de website van The Jeruzalem Post te vermijden. Je moet gewoon slimmer gaan adverteren, zegt Sven Bally: programmatic speelt in op het extern gedrag van de consument, je hebt ook tools nodig voor het interne gedrag van diezelfde consument.
Benjamin Speas en Leona Farquharson gaven vervolgens toelichting hoe je impact kunt creëren on YouTube, waarbij van belang is: de kwaliteit van de advertentie én de aandacht van de kijker. En Alicia Van Coillie van Mediabrands Publishing gaf tot slot enkele voorbeelden van manieren waarop merken kunnen werken met influencers en ambassadeurs, en hoe je dat concreet aanpakt. "Ja, we betalen ambassadors (on reach)," zegt Alicia Van Coillie. "De bedragen die worden betaald liggen erg uit mekaar en zijn onderhandelbaar." Die ambassadeurs krijgen voorts richtlijnen, maar je mag hun creativiteit niet beperken: je kunt niet zomaar bepalen wat ze doen.
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]
Sales Accountmanager - VRT
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]