Bordeauxwijnen is verheugd de benoeming van Wim De Schutter als marketingconsultant België te kunnen aankondigen, zo meldt de organisatie, die officieel de CIVB of Conseil Interprofessionnel du Vin de Bordeaux heet. Wim De Schutter neemt zijn functie meteen op en start deze maand al. In deze nieuwe functie voor de Belgische markt zal hij kunnen terugvallen op zijn 15 jaar ervaring in de marketing, handel en ontwikkeling van high end-merken.
Als schakel tussen de CIVB (Conseil Interprofessionnel du Vin de Bordeaux) en de Belgische markt zal Wim De Schutter verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en de promotie van de marketingstrategie van de Bordeauxwijnen bij de sleutelspelers en staat hij in voor het welslagen van de marketingacties van de CIVB. Andere taken zijn het op de hoogte houden van de CIVB van de ontwikkelingen op de Belgische markt, de coördinatie van de acties van de Wijnschool en van de communicatiebureaus in ons land. Wim De Schutter wordt ook de eerste contactpersoon voor de wijnprofessionals en de verschillende partijen uit de distributie, zoals importeurs, verdelers, horeca-uitbaters...
Voor hij bij de CIVB aan de slag ging, was de 39-jarige Wim De Schutter onder meer marketingdirecteur Belux bij Nespresso. Hij kreeg er een echte passie voor gastronomie en wijnen te pakken en ontwikkelde er verschillende gastronomische platformen met gerenommeerde partners. Daarvoor ontwikkelde hij zijn talenten bij verschillende marktleiders uit de premium FMCG-markt zoals AB Inbev, Danone en Ferrero.
Wim De Schutter behaalde een MBA Marketing Management aan de Vlerick Business School en een Master in de Communicatiewetenschappen aan de Katholieke Universiteit Leuven. Hij sloot zijn academisch parcours af met een Master in Marketing aan de ‘Ecole de Management’ in Lyon toen hij voor Danone werkte. François Jumeau, marketingdirecteur van de CIVB: “We zijn zeer verheugd dat we Wim in ons team kunnen verwelkomen. De uitdaging bestaat er vandaag in om het imago van de Bordeauxwijnen een nieuwe dynamiek te geven en te moderniseren bij zowel de consumenten als de wijnprofessionals. Daarbij willen we hen het mooie en diverse aanbod laten (her)ontdekken, een aanbod dat perfect aansluit bij wat de hedendaagse consument verlangt. Met zijn passie voor het opbouwen en ontwikkelen van sterke merken beschikt Wim over uitgebreide commerciële en marketingervaring. Zijn doorgedreven kennis van de verschillende distributiekanalen zal ook zeer waardevol zijn bij de ondersteuning van de verdere groei van de Bordeauxwijnen in België. En dat is cruciaal want de Belgische markt is in volume de grootste afnemer van Bordeauxwijnen in Europa.”
Wim De Schutter voegt hier aan toe: “Ik ben zeer enthousiast dat ik het CIVB-team kan vervoegen en dat ik de kans krijg mee te werken aan de ontwikkeling van een merk dat synoniem staat voor sterke waarden en een ongeëvenaarde knowhow. Op een markt die steeds concurrentiëler wordt, zal mijn taak er vooral in bestaan de talrijke troeven van de Bordeauxwijnen in de kijker te zetten, zodat ze opnieuw een bevoorrechte plaats krijgen in het hart van zowel de consumenten als de professionals.”
Wim De Schutter zal nauw samenwerken met de verschillende communicatiebureaus van de CIVB in België: Valor, het bureau dat gespecialiseerd is in wijn-PR; het trade marketing-bureau Sopexa; het digital marketingbureau Creative Feed en mediabureau Robert & Mariën.