Wisefools geeft B52 een energieboost

Crea / Design / News

B52 is de populairste energiedrank in Albanië. Maar zelfs als je goed in de markt ligt, heb je een sterk merk nodig dat houvast blijft bieden in een dynamische en voortdurend evoluerende omgeving. Daarom ontwikkelde Wisefools een solide merktstrategie voor B52.

Energiedrankjes zijn in Albanië waanzinnig populair. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Belgen of Nederlanders, drinken Albanezen hun ‘energy drink’ graag in gezelschap - samen met collega’s na het werk in een bar, of gewoon op een terrasje met vrienden. Terwijl ze genieten van hun vrijheid. Bovendien zijn de Albanezen een volk dat er graag op uit trekt. Zo bevinden muziekfestivals in Albanië zich op zeer avontuurlijke locaties, en vaak zijn ze ook verweven met lokale tradities.

B52 was volgens Wisefools aanvankelijk een ongeladen merk, dus het was hun taak om een sterke merkpersoonlijkheid te ontwikkelen - goed onderbouwd en helemaal gebaseerd op inzichten vanuit de doelgroep. De merkstrategie die ze hebben neergezet samen met Chiel Smits, brand manager bij B52, past naar eigen zeggen perfect bij de (dagdagelijkse) levenswijze van de Albanezen. Het diverse landschap met ongerepte stranden, baaien en bergen nodigt uit om van avontuurlijke activiteiten te proeven en van je vrijheid te genieten. Volgens Wisefools sluit die filosofie naadloos aan op de interesses van de mensen bij het bureau zelf. "Weet je, Wisefools is gewoon een fijne partij," zegt Chiel Smits. "Niet enkel in het design van het blikje, maar meer algemeen in het visuele design van de wereld van B52 die we wilden creëren, hebben ze echt een hele sterke bijdrage geleverd."