De wereldfederatie van krantenuitgevers,
WAN-IFRA, publiceerde een nieuw trendrapport met daarin enkele opvallende vaststellingen. De federatie pakt om te beginnen uit met het feit dat 2,7 miljard volwassenen, zowat de helft van de wereldbevolking, nog altijd papieren edities van kranten lezen. Online hebben ongeveer 800 miljoen mensen toegang tot de digitale inhoud van kranten.
"Er was nooit een groter publiek voor kranten dan nu," besluit WAN-IFRA.
Alles koek en ei? Natuurlijk niet. Dat de inkomsten uit advertenties afnemen, is uiteraard ook WAN-IFRA niet ontgaan. Enkele andere vaststellingen uit dit rapport, dat
hier te vinden is en gratis is voor de leden van de federatie (en betalend voor alle anderen):
- Voor het eerst in deze 21e eeuw werden de inkomsten uit de verkoop van de kranten belangrijker dan die uit de verkoop van advertenties: 92 miljard dollar tegenover 86 miljard dollar.
- De grootste zes markten zijn: Verenigde Staten (37 miljard US dollar), Japan (18 miljard US dollar), Duitsland (16 miljard US dollar), China (14 miljard US dollar), het Verenigd Koninkrijk (8 miljard US dollar) en India (7 miljard US dollar).
- 70% van de millennials zoeken dagelijks nieuws op. Veertig procent van hen betaalt daar zelfs voor, 16% betaalt voor een printversie. Maar de eerste nieuwsbron is wel... Facebook.