Wout van Aert, SirFish en Ethias overtuigen van de kracht van samenwerking

Crea / News

Verzekeringsmaatschappij Ethias lanceert op maandag 30 mei een nieuwe campagne Wout van Aert in de hoofdrol. “Samen gaan we ervoor” wil alle Belgen overtuigen van de kracht van samenwerking.

Nationale trots en wereldtopper in het wielrennen Wout van Aert is sinds januari 2022 ambassadeur van Ethias én het nationaal boegbeeld van de bekendste Belgische verzekeraar. Het is de eerste keer ooit dat hij voorkomt in een grootschalige nationale campagne van Ethias.

“Wout Van Aert is het ideale boegbeeld voor deze campagne. We voelen ons al jaren geïnspireerd door het verhaal van Wout, zijn doorzettingsvermogen en zijn ambitie. Dat hij ondanks al zijn successen ook bescheiden is gebleven, maakt hem de perfecte belichaming van de waarden van Ethias. Wout is voor ons hét bewijs van de kracht van samenwerking. We hopen dat alle Belgen zich net als ons door zijn voorbeeld laten inspireren. Want iedereen gaat op zijn manier kleine of grote uitdagingen aan, met vallen en opstaan. Daarbij kunnen we allemaal iets van Wout leren,” vertelt Philippe Lallemand, CEO van Ethias.

De kracht van samenwerking

“Het is voor ons belangrijk dat we met deze campagne een positieve en inspirationele boodschap geven aan iédereen in ons land. Met deze campagne willen we alle Belgen overtuigen van de kracht van samenwerking. Wij zijn er immers rotsvast van overtuigd dat door elkaar te steunen en helpen, iedereen zijn kleine of grote doelen kan bereiken. Samen kom je verder dan alleen,” zegt Peter Maris, head of activation & sponsoring.

De volledige campagne is opgebouwd rond het gemeenschappelijke DNA van Ethias en Wout van Aert. Menselijkheid, solidariteit en ambitie. Creative director Tom Smeets van SirFish legt uit: “Herkenbaarheid en de kracht van samenwerking én dus het geloof in wat mensen kunnen, waren belangrijke elementen waar we absoluut rond wilden werken. Daarom hebben we, zowel in de tv-spot als outdoor advertising, gefocust op het woord SAMEN, Wout en Belgische ‘everyday heroes’. En kozen we bewust voor een opbouwende opzwepende vignette spot.”

Vignettespot

De tv-spot focust niet op één verhaal, maar is een mozaïek van verschillende verhalen die samen één geheel vormen. De regie was in handen van Belgisch talent Sidney Van Wichelen, in 2021 nog winnaar van ‘The Milky Way Directors Ranking’ en onder andere bekend van reclamespots voor Colruyt, Telenet, Decathlon en Voo.

“Er zitten verschillende filmische lagen verwerkt in de spot. Zo hebben we Wout in actie gefilmd, maar ook herkenbare wedstrijdbeelden van hem toegevoegd. Telkens maken we een visuele vergelijking met andere Belgische helden uit het dagelijkse leven. Deze vergelijking doen we deels met matchcuts, splitscreens en auditief. Deze technieken zorgen voor een extra identiteit en maken de film herkenbaar en krachtig.”

Naast Brusselaar Van Wichelen werd gewerkt met Antwerpse productiehuis ‘De Machine’, DOP Piet Deyaert en het Hasseltse bureau SirFish. De soundtrack voor de spot komt van Daan en is gecreëerd door Sonhouse op basis van een akoestische versie van ‘Victory’, opgenomen tijdens een live-concert in Flagey. 

Iedereen mee

De nieuwe campagne met Wout van Aert is een verlengstuk van de purpose van Ethias, “Samen mens durven zijn”. Die visie kwam de laatste maanden ook tot uiting in tal van solidariteitsinitiatieven van de verzekeringsmaatschappij. Zo zetten meer dan 100 medewerkers van Ethias zich in als vrijwilligers in de nasleep van de overstromingen in Wallonië, door drank en eten uit te delen aan getroffen gezinnen. De verzekeringsmaatschappij verdeelde in 2022 ook 450.000 euro onder 18 OCMW’s om armoede onder jongeren te bestrijden.

Credits

Agency: SirFish
Creative & copy: Tom Smeets & Marko Leus
Account director: Koen Lambrechts
Production Co: De Machine
Director: Sidney van Wichelen
DP: Piet Deyaert
Audio Post: Sonhouse
Soundtrack: Victory van Daan (akoestisch live concert Flagey)
Stemmen: Gene Bervoets (NL) en Patrick Ridremont (FR)
Ethias:
Karolien Schoefs, Head of Branding
Peter Maris, Head of Activation & Sponsoring