Wunderman Thompson en 11.11.11 hacken ecocheques voor klimaatslachtoffers

Crea / News

Klimaatonrecht komt stilaan op de agenda van de politiek. Maar intussen zorgt een ander ‘onrecht’ ervoor dat de slachtoffers steun mislopen, want raar maar waar: de ecocheque, hét betaalmiddel voor alles wat eco is, kan niet gebruikt worden om ecologische goede doelen zoals 11.11.11 te steunen... Dus bedacht Wunderman Thompson een creatieve oplossing om de regelgeving te omzeilen.

De ecocheques van Pluxee (voorheen bekend als Sodexo) zijn een extralegaal financieel voordeel van maximum 250 euro. Daar kunnen werknemers welbepaalde ecologische producten en diensten mee aankopen die gedefinieerd staan in een lijst van de Nationale Arbeidsraad. Opvallend: een ecologisch goed doel steunen, valt daar niet onder. ​Wunderman Thompson vond echter een ‘loophole’: ecocheques kan je wel gebruiken voor tweedehandsspullen. Dus zetten ze acht producten van mensen die getroffen werden door klimaatonrecht in de virtuele etalage, producten die nutteloos zijn geworden. Van een schop uit Peru en een marktkraam uit Oeganda tot – iets dichter bij huis – een brievenbus uit Pepinster.

"Ecocheques kunnen voor veel ecologische producten en diensten worden gebruikt, maar niet om ecologische gevolgen aan te pakken," zegt Els Hertogen, algemeen directeur van 11.11.11. "Dat vinden we zonde. Gelukkig laat de regelgeving het wel toe om tweedehandsspullen te kopen. En die hebben we met hopen. Van spullen van mensen die hun huis moesten ontvluchten door ​ klimaatrampen tot werkgerei van boeren in dorre gebieden. De inkomsten van die spullen worden rechtstreeks gebruikt om klimaatslachtoffers te helpen."

In de webshop kunnen geïnteresseerden (symbolisch) een van die tweedehandsspullen kopen. Maar in werkelijkheid schenken ze het bedrag van hun aankoop stiekem aan de eigenaars: de getroffen klimaatslachtoffers. Want achter elk object schuilt een echt, aangrijpend verhaal van klimaatverandering. De campagne wordt officieel afgetrapt met een opvallend lanceringsevent in de Grand Bazar in Antwerpen waar een van de blikvangers uit de webshop publiek tentoon wordt gesteld door 11.11.11 en Pluxee. Via de betaalterminal naast de vitrinekast kunnen kooplustigen meteen een "aankoop" (gift) doen. De actie wordt ook ondersteund met advertenties op sociale media waarin de tweedehandsproducten aangeboden worden.

De campagne genereert in eerste plaats een extra vorm van ecologische fondsenwerving voor 11.11.11. Maar bovendien wil Wunderman Thompson op die manier ook onze regering wakker schudden en ervoor zorgen dat ze haar ecochequebeleid aanpast, zodat er een definitieve oplossing komt - en we klimaatonrecht ook via ecocheques zullen kunnen aanpakken.

"We waren meteen gecharmeerd door dit initiatief en wilden er dan ook graag onze schouders mee onderzetten," verklaart Sven Marinus, country ceo van Pluxee Belgium. "Het is slim bedacht, maar eigenlijk is het spijtig dat hier zo’n omweg voor moet worden opgezet. Hopelijk blijft het niet bij deze webshop, maar kunnen we in de toekomst steun voor goede doelen via ecocheques, of zelfs andere soorten cheques gewoon wettelijk mogelijk maken. Mensen gebruiken hun cheques niet altijd volledig op of hebben niet meteen een idee waaraan ze hun cheques kunnen spenderen. Dit kan een oplossing bieden. Zo verzekeren we dat mensen hun cheques waardevol spenderen."

Maak zélf het verschil met je ecocheques op ecochequehack.be en steun er vanaf nu de strijd tegen klimaatonrecht mee.

Credits

Client: 11.11.11

Contact: Tama D’Haen, Katrien Heughebaert
Campaign Partner: Pluxee
Agency: Wunderman Thompson Benelux
Chief Creative Officer: Klaartje Galle
Executive Creative Directors: Arjen Tarras, Kasper Janssens
Creatives: Sarah Huysmans, Jasper Verleije, Noa Luiten
Account Director: Tine Van Hasselt
Account Managers: Lotte Munnik, Laura Naeyaert, Julie Meirlaen
Strategy Director: Evert Van den Broeck
Strategic Planner: Nic Van den Heuvel ​
Design: Jorg Meyer, Sofie Luyckx
DTP: Anja Van den Broeck
Copywriters: Tom de Block, Tim Happaerts, Lynn Pinsart
Development: Stijn Van Minnebruggen, Sam Serrien, Bram Verdyck
UX: Evaline Hagen, Laura Falorni
Motion Design: Andreas De Ridder, Bert Beckers
Production: Evelyn Twadrous
Sound Design: Menno Van Riet
Event partner: BUTIK
Digital media agency: Newcraft
Program Director: Stefan De Haes