Wunderman Thompson en Child Focus gaan op zoek naar een MAX

Crea / News

Child Focus wordt elke dag gemiddeld met drie nieuwe verdwijningen geconfronteerd. Dat zijn er veel te veel. En daarom lanceert de organisatie nu een preventiecampagne: MAX. Die werd ontwikkeld door Wunderman Thompson en heeft als doel dat kinderen tussen 10 en 12 jaar hun eigen MAX vinden: een vertrouwenspersoon in hun omgeving bij wie ze altijd terechtkunnen. Want door over kleinere problemen te praten op jonge leeftijd kunnen grotere problemen later worden voorkomen.

Na heel wat campagnes voor Child Focus ontwikkelde Wunderman Thompson voor het eerst een grote preventiecampagne: MAX. Child Focus wil deze naam op lange termijn – net zoals BOB – als een nieuw begrip installeren. Om hierbij te helpen, kan de stichting alvast rekenen op de medewerking van Marthe van K3 en Michiel De Meyer in Vlaanderen en van David Antoine en Tatiana Silva in Wallonië. Zij zijn het gezicht van de eerste campagne die bestaat uit twee verschillende trajecten.

Het eerste traject laat ouderen kennismaken met MAX. In een filmpje vertellen de ambassadeurs dat je als MAX altijd moet klaarstaan voor een jongere in je omgeving, wat er ook gebeurt. Deze woorden zetten ze meteen om in daden wanneer ze de opname even onderbreken omdat ze telefoon krijgen.

Het tweede richt zich naar de jongeren zelf en moet hen eens laten nadenken over wie hun MAX zou kunnen zijn. Om deze jongeren te bereiken, werden online filmpjes gemaakt, maar zijn het vooral influencers en YouTubers die via hun eigen kanalen jongeren oproepen om op zoek te gaan naar een MAX. Ook zij krijgen in het midden van hun video plots telefoon en verdwijnen even uit beeld om daarna het concept MAX uit te leggen aan hun volgers. Naast de mediacampagne zal Child Focus vanaf volgend schooljaar ook workshops geven op scholen om kinderen te laten kennismaken met MAX.

Beide trajecten leiden uiteindelijk naar de website iedereeneenmax.be waar zowel ouderen als jongeren meer informatie kunnen vinden. Jongeren kunnen er ook hun eigen MAX-mix maken. Dat is een tof filmpje waarbij ze hun eigen opname kunnen mixen met fragmenten van de bekende MAX-ambassadeurs. Die mix kunnen ze dan doorsturen naar de persoon die zij als MAX hebben gekozen.

Child Focus wil op termijn elk jaar zo’n 125.000 kinderen bereiken via de workshops in scholen en de campagne. En de ambitie is dat uiteindelijk ieder kind een MAX vindt. Een broer, een ouder, een babysit, een tante, leider van de jeugdvereniging, buurvrouw… het kan iedereen zijn, zolang ze kinderen maar hulp bieden op de momenten dat ze er nood aan hebben.

Credits
Client: Child Focus
Contact: Stephan Smets, Stéphanie Leyn, Julie Van De Veire, Nel Broothaerts
Agency: Wunderman Antwerp
Creative Directors: Pieter Staes, Manuel Ostyn
Creation: Tomas Van Loon, Patrick Vermeylen
Account: Charlotte Feremans, Diede Michiels, Tom Thijs
Strategy: Alexander Kolenberg
Copywriter: Jérôme Van Den Broeck
Illustrator/Animator: Bert Beckers
DTP: Anja Van den Broeck, Theo Hagtingius
Agency Producer: Caroline Van Ranst
Development Company: 8trust
Production Agency: ZMO Productions
Director: Jonathan Van Hemelrijck
Sound: Menno Van Riet