Wunderman Thompson en Child Focus laten vermiste kinderen niet verdwijnen

Crea / News

25 mei is de Internationale Dag van de Vermiste Kinderen. Een dag van hoop en solidariteit. Voor de 21e editie van deze dag lanceert Child Focus samen met Wunderman Thompson een opmerkelijke campagne: een website die enkel door het publiek in leven kan worden gehouden, net als de hoop voor langdurig vermiste kinderen.

Jaarlijks behandelt Child Focus zo’n 2.000 verdwijningsdossiers. In 95% van de gevallen wordt het kind snel teruggevonden. Voor een tiental cases in ons land is er echter nog steeds geen antwoord. Bij het grote publiek worden deze cases soms als hopeloos afgeschreven, waardoor de aandacht verdwijnt. Maar Child Focus geeft, samen met de naasten, de hoop op die ene getuigenis nooit op. Zolang een verdwijningszaak nog open is, moeten we de verhalen van deze kinderen blijven verspreiden. Wanneer we daarmee zouden ophouden en hen vergeten, dan verdwijnen deze kinderen pas écht.

Om deze emotionele boodschap over te brengen bij het publiek creëerde Wunderman Thompson Antwerp keephopealive.be: een website die exact doet wat er gebeurt wanneer vermiste kinderen niet genoeg aandacht krijgen: stilaan verdwijnen. Op basis van het aantal bezoekers die de site krijgt en de hoeveelheid opsporingsberichten die er gedeeld worden, zullen de portretten van zeven langdurig vermiste kinderen zichtbaarder worden of net vervagen. Het gaat over Liam Vanden Branden, Nathalie Geijsbregts, Théo Hayez, Antoine Plomteux, Ken Heyrman, Vincent Lamouris en Gevriye Cavas. De originele foto’s van hun opsporingsberichten werden omgezet in levensechte, handgetekende portretten door de Franse illustrator Nabil Nezzar. Het verdwijnen en verschijnen van deze portretten maakt van de website een emotionele plek die mensen aanzet tot nadenken én delen.

Zolang er aandacht is, is er hoop. Dat is de boodschap in de social campagne, digitale billboards op prominente locaties en affichage in winkels waarmee Child Focus oproept om vanaf 25 mei de website te (blijven) bezoeken. Elk bezoek en elk gedeeld opsporingsbericht helpt om de gezichten zichtbaar te houden, en weer andere bezoekers aan te trekken. Child Focus krijgt ook de hulp van tal van influencers die hun volgers overtuigen naar de website te surfen.

De aandacht voor de website zal na verloop van tijd onvermijdelijk verminderen. Maar daar zit tegelijk ook de sterkte van de campagne, zegt Creative Director Kasper Janssens: “Keep Hope Alive werkt als blijvende motivator om de hoop voor vermiste kinderen levend te houden. En als het ooit toch zover komt dat de kinderen volledig vervaagd zouden zijn, krijgen bezoekers een relevante boodschap te zien: die zal hen motiveren om de hoop weer te doen opflakkeren, hoe klein die op dat moment ook lijkt.”

CREDITS:

  • Agency: Wunderman Thompson Antwerp
  • Client: Child Focus
  • Client contact: Stephan Smets
  • Creative Directors: Manuel Ostyn, Pieter Staes, Kasper Janssens, Arjen Tarras
  • Creative team: Kate Bellefroid, Jolien Tuyteleers
  • Account team: Barbara Van Duffel, Emilie van der Meijden
  • Program director: Stefan De Haes
  • Strategy: Alexander Kolenberg
  • Design: Jeffrey Uten
  • Illustration: Nabil Nezzar
  • Motion design: Andreas De Ridder, Christoph Boost
  • Creative Technologist: Sam Serrien
  • Lead developer: Bram Verdyck
  • Producer: Thomas Anthoni
  • DTP: Theo Hagtingius, Jan-Bart Debruyne