Wunderman Thompson en bpost geven een zak voor het milieu

Crea / News

Pakjes niet thuis laten leveren, maar in een afhaalpunt. Deze kleine aanpassing heeft een enorm grote impact op het milieu. Zeker als mensen hun pakjes daarna te voet of met de fiets gaan afhalen. Daarom bedacht en ontwikkelde Wunderman Thompson de bBAG voor bpost. Een rugzak die speciaal werd ontworpen om het vervoeren van verschillende formaten pakjes nog een pak makkelijker te maken.    ​ 

Volgens een studie van de Vrije Universiteit Brussel daalt de CO2-uitstoot van een levering met zo’n 30% als mensen hun pakjes in aan afhaalpunt laten leveren. En zelfs tot 90% als ze die pakjes met de fiets of te voet gaan afhalen. Maar grotere pakjes met de fiets vervoeren, is niet altijd even handig. Met de bBAG wil bpost vooral jongeren overtuigen om hun steentje bij te dragen. ​ 

De rugzak is verstelbaar zodat er verschillende formaten pakjes in passen. Volledig uitgerold, is er zelfs plaats voor een XL-doos van bpost. Maar naast verstelbaar is de bBAG uiteraard ook duurzaam. Zo is de tas vervaardigd uit oude dekzeilen van bpost vrachtwagens. Maar ook oude bpost jassen werden verwerkt in het textiel van de tas die bovendien handgemaakt is in België. ​ 

In totaal worden er 100 unieke exemplaren van de tas gemaakt die het postbedrijf zal schenken aan mensen die zelf ook een duurzame inspanning leveren. Daarom roept de campagne iedereen op om pakjes rechtsreeks in een afhaalpunt te laten leveren. Mensen die hun leveringsvoorkeuren instellen, maken kans op een bBAG. Dat kan via de wedstrijdpagina waar ze ook alle andere ecologische initiatieven van bpost kunnen ontdekken. 

Credits : 

  • Client: bpost
  • Contact: Dominique Yates, Marinka Bollens
  • Agency: Wunderman Thompson Benelux
  • Chief Creative Officer: Sandra Bold
  • Executive Creative Director: Kristof Snels
  • Creative Directors: Kasper Janssens, Arjen Tarras
  • Creatives: Tomas Van Loon, Patrick Vermeylen ​ 
  • Design Directors: Bob Goor, Tom Besters 
  • Designers: Jorg Meyer, Alicia Cristo, Marc Dupont 
  • Copywriters: Jelle Raats, Yves Donceel, Jerome Van Den Broeck  & Lynn Pinsart
  • Account Team: Dorien Van Antwerpen, Ward Uydens, Laurence de Sadeleer, Stéphanie Romano, Luca Vinck
  • Strategy: Chloé Van Elsen, Lise-marie D'Hooge, Nic van den Heuvel, Barbara Veroughstraete
  • Digital Project Managers: Hugo Groensmit, Jan Wittenberg 
  • Production Manager: Sofie Verschaeren 
  • Agency Producers: Thomas Anthoni, Tim Keeren 
  • Film Production Company: Colourblind 
  • Director: Twan Brooks 
  • DOP: Edward Opdebeeck 
  • Producer: Thor Van Damme 
  • Gaffer: Louis-Philippe Beauduin 
  • Photography: Arne De Corte 
  • Production Partner: E-Demonstrations 
  • Project Managers: Anna Semenyshcheva, Johan Langens, Diana Dobrova