Yes We Cannes! Méabh Maguire over brand purpose

MEABH MAGUIRE

Communication / News

MAGUIRE (Weber Shandwick)Het Brusselse Weber Shandwick-team is op het Cannes Lions Festival geland. Het internationale engagementbureau voorziet Pub.be-lezers deze week van de nieuwste inzichten en trends, per direct vanuit de Franse Riviera. Nora Lawton, managing director, Monica Radulescu, strategic planner (zie haar relaas op pub.be) en Méabh Maguire, editorial content manager, vertegenwoordigen deze week het Belgische team van Weber Shandwick.

Maak vandaag kennis met Méabh Maguire, de editorial content manager bij Weber Shandwick in Brussel. Méabh komt oorspronkelijk uit Ierland, maar ze woont al langer dan 20 jaar in België. Ze is gespecialiseerd in technologie en social impact en is gepassioneerd door de kracht van communicatie. Zij heeft het over brand purpose: meer dan een buzzword.

"Als ik één ding zal onthouden na mijn eerste verblijf op het Cannes International Festival of Creativity, is het dat communicatie en marketing van de wereld een betere plaats kunnen maken. Elke presentatie en discussie die ik gevolgd heb, heeft het gehad over het belang van goede business, maar ook over het belang van een goede inborst.

We leven in onzekere politieke tijden en merken zijn een belangrijke bron van vertrouwen geworden voor consumenten. Aankoopbeslissingen zijn gebaseerd op de ethische standpunten van een merk. Eerlijkheid, integriteit en transparantie zijn de eerste waarden waarop bedrijven afgerekend worden. We moeten uitgaan van echte, menselijke noden om goed werk te kunnen doen. Dat is het moment waarop consumenten aandacht aan een merk zullen beginnen schenken. Samengevat, brand purpose is meer dan een buzzword, organisaties kunnen niet meer zonder.

Of zoals vice-secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Amina Mohammed, het op het Festival zei: “Het medium dat je gebruikt kan een onmiddellijke verandering teweeg brengen bij miljoenen mensen, veel sneller dan dat wij het kunnen.” Diezelfde dag sprak ook reverend Jesse Jackson een zaal vol marketeers toe met de woorden: “Geef een stem aan zij die geen stem hebben. Doe wat juist is. En doe betere dingen, niet enkel grotere dingen.”

Dat klinkt als een enorme verantwoordelijkheid. Maar het is ook een fantastische opportuniteit. Je laten leiden door je principes is niet enkel goede daden doen, het is ook goede zaken doen. Merken zoals Diageo, P&G en Unilever hebben dit jaar advertentie en marketing campagnes laten zien die daar het bewijs van zijn. En als winnaar van de PR Grand Prix, toont Fearless Girl dat het je ook aan een Cannes Lions prijs kan helpen."

To be continued!