YMCE Strategy 2023: de nominaties!

Awards / News

De editie 2023 van de Young Media & Channel Experts award, de wedstrijd voor jonge ‘high potentials’ onder mediaspecialisten van Belgische bureaus, vond op 3 mei plaats plaats bij RMB. 16 jonge ‘high potentials’ uit 10 verschillende bureaus werden hartelijk onthaald door Yves Gérard, CEO van RMB, die als nieuwe partner van de YMCE het belang van samenwerking en uitwisseling met de jonge generatie van mediastrategen onderstreepte voor een meer duurzame en toekomstgerichte sector.

Om 9.30 uur vernamen de deelnemers de briefing uit monde van de adverteerder, wiens identiteit tot dan strikt geheim was gehouden. Yannick de Bièvre, Director of Marketing, Customer Services & Analytics en Natacha Pierard, Marketing Communications Manager bij Carrefour Belgium, presenteerden samen een uitgebreide briefing die een reële uitdaging voor het distributiemerk omschreef. Carrefour wil als eerste supermarktketen de distributie van papieren folders stopzetten. Aan de grondslag van deze beslissing ligt een wijzigend consumentengedrag waarbij digitale communicatie meer en meer de norm wordt. Carrefour vindt  duurzaamheid erg belangrijk. Om deze shift succesvol te maken, is een bewustmakings- en activeringscampagne nodig om een zo breed mogelijke groep van supermarktklanten de weg te wijzen naar de digitale promotiekanalen. Het verhogen van de traffic op de promo webpagina’s en het downloaden en actief gebruiken van de app zijn de concrete doelstellingen van de campagne waarmee de YMCE-participanten aan de slag moesten gaan. Hiervoor werd een mediabudget van 1 miljoen euro ter beschikking gesteld met een verdeling 70% offline en 30% online media. Het out-of-the box denken werd eveneens gestimuleerd.

Hierboven ziet u de 16 deelnemers aan de YMCE Strategy 2023. Van links naar rechts en van boven naar onder: Carla Ferreira (PHD Media), Anouk Van Campenhout & Alicia Vansteen (EssenceMediacom), Victoria Dutron (MediaCom), Charlotte Bollen (Publicis Groupe), Janne Beke (Semetis), Alexandra Henrard (Wavemaker), Houda Fettaka (dentsu), Samy Belakbir (Publicis Groupe), Alexia Vinal (dentsu), Krystel Aspiras (Wavemaker), Anouk Vangerven (Zigt), Marnie Hanssens & Felicia Da Silva Pinto (Initiative), Tanguy Van Minnenbruggen (UM), Alexandre Vanhemelryck (Semetis).

Geheel volgens de gebruikelijke formule van de YMCE werden alle deelnemers gekoppeld aan een willekeurig gekozen teamgenoot uit een van de andere bureaus om zo 8 teams te vormen. Deze 8 teams voor een dag installeerden zich comfortabel in aparte werkplekken en beschikten over iets meer dan vijf uur om hun taak uit te voeren: een goed beargumenteerde strategische aanbeveling samenstellen die later op de dag gedurende 12 minuten gepresenteerd moest worden aan de adverteerder en de YMCE-jury.

Onder leiding van juryvoorzitter Yannick de Bièvre, heeft de YMCE-jury van media-experten, ex-deelnemers en YMCE-partners de presentaties van de zeer verscheiden en ideeënrijke media-aanbevelingen bijgewoond en geëvalueerd. Op de foto hieronder, van links naar rechts: Jean-Sébastien Delvallée (RMB), Laurent Massart (dentsu), Georgia Temperman (Publicis Groupe), Tim Colman (Proximus), Arnaud Peltyn (RMB), Dhan Claes (Semetis), Rikkert Van Loo, (Ads & Data), Max Brouns (UMA), Fanny Zannen (bpost Media), Xavier Bérenger (Mediabrands), Natacha Pierard (Carrefour), Danny Nijs (360° Academy), Mark Daemen, (Roularta Media Group), Yannick de Bièvre (Carrefour), Corentin Franzin (Mindshare).

Na debat en beraadslaging nomineerde de YMCE Strategy-jury de volgende 3 teams :

  • Anouk Vangerven (Zigt) & Anouk Van Campenhout (EssenceMediacom)
  • Houda Fettaka (dentsu) & Alicia Vansteen (EssenceMediacom)
  • Janne Beke (Semetis) & Samy Belakbir (Publicis Groupe)

De winnaars worden op 9 mei bekend gemaakt tijdens de YMCE awards ceremonie ter gelegenheid van de UMA Get Together in de Poximus Lounge in Evere.

Het winnende team ontvangt de trofee van YMCE partners bpost en RMB.