Yves De Voeght, Advertiser Personality of the Year 2015

Yves De Voeght

Awards / News

Yves De Voeght
De jury van de Advertiser Personality of the Year 2015 heeft Yves De Voeght, mediamanager Belux van Coca-Cola, uitgeroepen tot winnaar. De Advertiser Personality of the Year (APOY) wordt sinds 2002 georganiseerd door PUB en UBA. Hiermee willen de organisatoren adverteerders bekronen die als rolmodel kunnen dienen door hun professionaliteit, hun durf en hun bijdrage tot het reclamevak.
Yves De Voeght werd gekozen door de lezers van PUB, de leden van UBA en een professionele jury. Uit 27 kandidaten werd een shortlist samengesteld. Die shortlist bestond naast de winnaar uit Tamara De Bruecker, directeur marketing en verkoop van De Lijn, en Wim De Schutter, directeur marketing Belux van Nespresso.
Als mediamanager beheert Yves De Voeght alle merken die Coca-Cola in ons land commercialiseert. Men verdenkt internationale bedrijven er vaak van lokale vestigingen op te zadelen met veel verplichtingen, zonder ruimte voor lokale initiatieven. “Bij Coca-Cola is er net véél vrijheid,” zegt Yves De Voeght. “Er is een canvas, maar daarin is veel mogelijk. Als mediamanager zou ik moeilijk aarden bij een ander bedrijf. Hier heb je mooie merken, interessante budgetten én de flexibiliteit om vanuit het vastgelegde kader je ding te doen.”
Yves De Voeght heeft ook buiten Coca-Cola professionele engagementen, als bestuurder bij het CIM (dat gegevens aanlevert voor de objectieve weergave en de optimalisering van de reclamebestedingen in België) en bij GRP (Group for Research & Planning).

Duurzame mobiliteit is de inzet voor Tamara De Bruecker. In de periode dat zij startte bij De Lijn was het vertrouwen in de vervoersmaatschappij zoek na een golf van aangekondigde besparingen. De adverteerder herpositioneerde het merk, wist zo het vertrouwen te herstellen en ruim 15% meer tickets te verkopen aan occasionele gebruikers. “Ik ben zelf een frequente tram- en busgebruiker en ken bijgevolg goed de pijnpunten, net zoals mijn medewerkers,” zegt Tamara De Bruecker. Eerder was ze 20 jaar lang actief bij Procter & Gamble. Haar engagement gaat verder dan De Lijn. Tamara De Bruecker is lesgever bij STIMA, draagt marketing uit in de internationale vervoerswereld, adviseert de Vlaamse overheid over overheidscommunicatie en geeft als gedelegeerd bestuurder mee vorm aan de mediaregie Lijncom.

Wim De Schutter, marketingdirecteur Nespresso Belux, is nu drie jaar actief in het bedrijf. De jongste jaren laat de wereldspeler steeds meer ruimte voor lokaal management en lokale marketing, om zo dichter op de huid te zitten van de lokale consument. Wim De Schutter is een gedreven merkenbouwer. Hij was tien jaar lang actief in fast moving consumer goods (FMCG) bij onder meer AB InBev, Danone en Ferrero, daarna in telecom. Hij werkte zowel op lokaal als regionaal – Benefralux – niveau. Luxemerken uitbouwen en topservice leveren zijn uitdagingen die hem liggen vanuit zijn ervaring. “Ik geloof in merken met een sterk verhaal,” vertelt Wim De Schutter. “Met mijn team focus ik op efficiëntie en executie zonder daarbij de financiële resultaten en de winstmarges uit het oog te verliezen.

Lezers van PUB en leden van UBA werden uitgenodigd om personen die in aanmerking komen voor deze onderscheiding te nomineren op de website www.apoy.be. Op basis van een shortlist maakt een professionele jury de finale keuze. De jury stond onder leiding van Chris Van Roey (zonder stemrecht) en bestond dit jaar uit Benoît Crochelet van Electrabel, Saskia Schatteman van Microsoft (APOY 2014), Harry Demey van LDV, Nancy Delhalle van Serviceplan, Yves Gérard van RMB, Ben Jansen van Medialaan en Philippe Warzée van PUB. Deze jury maakte de finale keuze voor de APOY, op basis van de communicatiestrategie en -activiteiten, een actief engagement op diverse niveaus, de strategische visie op lange termijn en de zin tot innoveren.