Zalando is nummer één Europese Marketplace

Awards / News

ZalandoCross-Border Commerce Europe, het platform voor Cross-Border eCommerce in Europa, lanceerde een onderzoek dat de 20 beste Marketplaces van de sector in kaart brengt met een zoom op hun grensoverschrijdende prestaties. De totale Cross-Border markt van Europese Marketplaces vertegenwoordigt een omzet van €9 miljard in 2018 (exclusief reizen), slechts 21% van de totale Cross-Border Marketplaces in Europa met een waarde van €42 miljard, waarvan Amazon €28 miljard genereert. De Duitse Marketplace Zalando is de nummer één Europese Marketplace. De verwachting is dat Europese Cross-Border Marketplaces tegen 2020 met meer dan 50% zullen groeien tot €15 miljard.
De ‘Top 20 Cross-Border Marketplaces van Europa’ is een compilatie van Cross-Border gegevens op de sites van Europese Marketplaces. De rangorde wordt verkregen door vier parameters te wegen:

  • Cross-Border online verkoop in Europa (16 landen, waaronder West-Europa en Scandinavië)
  • SEO-indicatoren voor Cross-Border prestaties
  • Een Cross-Border score bepaald op basis van het aantal bestreken landen
  • Aantal en percentage Cross-Border bezoeken

Er zijn vier extra gewogen parameters die de rangschikking verfijnen:

  • Het type bedrijfsmodel van de Marketplaces (B2B - B2C - P2P - C2C - ...)
  • De pan-Europese strategie van het merk van Marketplaces
  • De "AI & Bigdata"-strategie van Marketplaces
  • Welke en hoeveel diensten er worden aangeboden aan hun Marketplace-klanten

Deze studie houdt rekening met B2C online platforms, alle sectoren gecombineerd, exclusief reizen, die ten minste twee van de volgende drie diensten aanbieden: betaling, stockage en logistiek. Farfetch, Asos, Zalando, Fnac, La Redoute, Spartoo, Otto, Pixmania, Fruugo en Deliveroo zijn voorbeelden van deze analyse. Miinto, een B2B-netwerk met modewinkels zonder logistieke diensten, en Takeaway op zijn beurt zijn bijvoorbeeld uitgesloten. De meeste Marketplaces bieden een portfolio van ‘Retail as a Service’-diensten: transport, retourbeheer, flow management, cloud computing, betaling en online marketing.Cross-Border Commerce EuropeIn deze Cross-Border ranglijst bestaat de Top 5 Europese B2C-Marketplaces uit: Zalando (1), Fruugo (2), Asos (3), Farfetch (4) en Carrefour (5).
De Europese Cross-Border handel (exclusief reizen) bedraagt €95 miljard in 2018 met de volgende verdeling: 55% wordt gegenereerd door Europese spelers en 45% door niet-EU-retailers. Europese markten vertegenwoordigen een Cross-Border omzet van €9 miljard, of slechts 17% van de totale Cross-Border markt in Europa die een waarde heeft van €52,25 miljard.
Voor retailers buiten de Europese Unie wordt 80% van de Cross-Border omzet gegenereerd door Marketplaces. Pure players zoals Amazon (€28 miljard), Wish, AliExpress, Etsy en eBay vertegenwoordigen meer dan een derde van de €95 miljard en laten de spelers van de Europese markt achter met €9 miljard. Echter kunnen Europese Marketplaces ook een significante groei doormaken, geschat op meer dan 50% voor 2020, tot € 15 miljard, ondersteund door drie pijlers:

  1. De belangrijkste Cross-Border Marketplaces in de EU-markten, namelijk Fnac (FR), Spartoo (FR), Zalando (DE), Fruugo (UK), Pixmania (FR), Farfetch en Asos (UK), Bytbil (NO), Mobile.de (DE) en Coolshop (DK) zullen een sterke organische groei doormaken, terwijl gemiddeld 50% van hun omzet wordt gegenereerd door verkopen van derden. Dit aandeel zal naar verwachting verder groeien.
  1. EU-Marketplaces die lokaal opereren, zoeken naar groeikansen buiten hun grenzen: 2dehands en 2ememain (BE), Marktplaats en Bol.com (NL), On Buy en Flubit (UK), CDiscount, La Redoute, Priceminister (FR), Otto.de (DE), eMag (Oost-Europa), Fyndiq (SE), Worten.pt (PT), Onbuy (VK), Clasohlson (SE), Wilhaben.at (AT), Gigantti en Verkkokauppa (FI), Allegro (PL), Jofogas.hu (HU) en Real.de (DE).

In Frankrijk heeft Amazon een marktaandeel van 14,2% in e-commerce zonder reizen, gevolgd door CDiscount (7,8%). Slechts 5% van Amazon's e-commerce wordt in Frankrijk gerealiseerd, tegenover 95% voor CDiscount. In Nederland is Bol.com van plan uit te breiden naar nieuwe geografische gebieden. De Marketplace is zijn leidende groeimotor. Vandaag verkopen 23.000 e-tailers op Bol.com.
Cross-Border Commerce Europe verwacht ook de opkomst van nieuwe Europese nichemarkten tegen 2020. Ze zijn nu erg populair in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, zoals bijvoorbeeld: Newegg voor de wereldwijde elektronicamarkt, Reverb voor muzikanten, Zibbet voor onafhankelijke kunstenaars, ambachtslieden en vintage verzamelaars, Houzz voor interieurontwerpers, Wayfair die woonaccessoires en meubels verkoopt, speelgoed en multimediaproducten en Folksy voor ambachten.
Het aandeel van Marketplaces in Cross-Border B2C e-commerce blijft toenemen. Consumenten geven de voorkeur aan Marketplaces vanwege hun frequente en herhaalde bestellingen. Ze zijn voor het grootste deel ‘prime’ leden en dus zeer trouw. Marketplaces gaan verder dan merken en retailers in bijna alle dimensies van consumentenvoorkeuren, waaronder productkwaliteit, uniciteit, beschikbaarheid en prijs. Consumenten zoeken rechtstreeks naar producten die erop staan vooraleer Google te hanteren.
De Europese Commissie en Parlement hebben afgelopen maart een voorstel voor een nieuwe wetgeving uitgebracht om online platforms transparanter te maken. Het hoofddoel van deze verordening is dat consumenten en retailklanten die hun producten verkopen, gedetailleerd worden geïnformeerd over de algemene verkoopvoorwaarden. Een boost om de aan- en verkopen op de Marketplaces te stimuleren.