Op 4 mei opende DIVA, het Antwerpse diamant- en zilvermuseum, haar deuren met een 57 uur durend openingsfeest. Vanaf maandag 7 mei is het museum gewoon open voor het grote publiek. Bonka Circus ontwikkelde de openingscampagne, maar gaat daarbij verder dan louter de aankondiging van de openingsdata. Zo wordt DIVA neergezet als hét museum waar iedereen zich diva kan voelen. Dat wordt geïllustreerd aan de hand van zes verhalen van gewone Antwerpenaren die zich dankzij één collectiestuk voor even diva voelen. “Wat DIVA zo speciaal maakt is haar unieke collectie aan diamant- en zilverwerk. Die laat zo’n grote indruk na op bezoekers van het museum dat ze zich als het ware ‘diva’ voelen. Geen diva’s in de oude, hautaine betekenis van het woord, maar wel sterke en fiere personen met karakter. Het effect dat zo’n collectiestuk op iemand kan hebben én het verhaal erachter, staan dan ook centraal in onze campagne. Want het is dat gevoel dat DIVA elke bezoeker wil bieden,” aldus Peter Verbiest, strategisch directeur bij Bonka Circus.
Ook bij de samenwerking met partners krijgen we een hoofdzakelijk Antwerps verhaal. Zo wordt er onder meer samengewerkt met de Zoo van Antwerpen, Brouwerij Koninck en boek.be, de organisatoren van de Boekenbeurs. Dankzij partnerships met De Gezinsbond en Coiffure.org, de overkoepelende kappersvereniging, breekt de campagne ook door de Antwerpse stadsgrenzen.
Elke maand wordt er een nieuw museumstuk en partnership naar voren geschoven. Wat die precies inhoudt hangt af van organisatie tot organisatie. Zo speelt de partnership met Brouwerij Koninck in op ambacht en hoe het museum én de brouwerij daarmee omgaan. Of eind mei organiseert DIVA een Knack-event in samenwerking met Coiffure.org. Zij zullen zorgen voor een hairstyling terwijl museumbezoekers genieten van een gin-tasting. Of hoe je diva voelen plots wel heel letterlijk wordt. De openingscampagne van het nieuwe DIVA wordt dus geen klassieke openingscampagne, maar wel een stevig onderbouwd project waarbij klassieke media ondersteund worden door redactionele verhalen én samenwerkingen met partners.
Credits
Client: DIVA
Client contact: Jeroen Martens & Zoë Dejager
Strategic Director: Peter Verbiest
Creative Director: Vincent Jansen
Creative Team: Simon Willems (AD), Jesse Vanophalvens (Copy), Louise Mertens (Art Director)
Project Managers: Annelies Mommen, Jasmijn Dewinter
Photography/Design: Charlie De Keersmaecker & Louise Mertens
DTP: Nele Van Assche
Animatie: New Solid (Bart Tauwenberg)
Digital Strategy: So Buzzy (Kel Wouters)
Research: Laura Niclaes & Klaas Vereycken
De zes Antwerpenaren en hun keuze (zie ook illustraties):
- Anke Rossaert, dierenverzorgster bij de Zoo van Antwerpen, en de reden waarom ze kiest voor ‘Het Slangenjuweel’.
- Danté Hendrickx, cantor bij studentenvereniging Lingua, en zijn keuze voor ‘De Molenbeker’.
- David Schroeven, gespecialiseerd in het maken van haarpruiken, kiest natuurlijk voor ‘De Haarkam’.
- Hazim Kamaledin, uit Iran gevluchte toneel- en romanschrijver, vertelt over zijn keuze voor ‘Het Inktstel’.
- Sonja Van Zaane, moeder van dertien, en haar keuze voor ‘Het Vlaamse Hart’.
- Joke Eyckerman, cosplay-fanate en fiere bezitter van een pauwentatoeage, over haar keuze voor ‘De Pauwenbroche’. Joke laat tijdens het openingsweekend ook een extra pauwentattoo zetten.