Zes diva's voor het DIVA

Crea / News

DivaOp 4 mei opende DIVA, het Antwerpse diamant- en zilvermuseum, haar deuren met een 57 uur durend openingsfeest. Vanaf maandag 7 mei is het museum gewoon open voor het grote publiek. Bonka Circus ontwikkelde de openingscampagne, maar gaat daarbij verder dan louter de aankondiging van de openingsdata. Zo wordt DIVA neergezet als hét museum waar iedereen zich diva kan voelen. Dat wordt geïllustreerd aan de hand van zes verhalen van gewone Antwerpenaren die zich dankzij één collectiestuk voor even diva voelen. “Wat DIVA zo speciaal maakt is haar unieke collectie aan diamant- en zilverwerk. Die laat zo’n grote indruk na op bezoekers van het museum dat ze zich als het ware ‘diva’ voelen. Geen diva’s in de oude, hautaine betekenis van het woord, maar wel sterke en fiere personen met karakter. Het effect dat zo’n collectiestuk op iemand kan hebben én het verhaal erachter, staan dan ook centraal in onze campagne. Want het is dat gevoel dat DIVA elke bezoeker wil bieden,” aldus Peter Verbiest, strategisch directeur bij Bonka Circus.Diva-1

De openingscampagne vertelt dus het verhaal van zes rasechte Antwerpenaren én het museumstuk dat ermee verbonden is (zie illustraties en de credits onderaan dit bericht). Aan de hand deze zes verhalen wordt het gevoel weerspiegeld dat een bezoek aan het nieuwe DIVA kan teweegbrengen. Dat gevoel wordt extra in de verf gezet door de zes diva’s én hun museumstuk in al hun glorie te fotograferen. Om dat naar een zo hoog mogelijk niveau te tillen, werd beroep gedaan op de Antwerpse kunstenares Louise Mertens, onder meer bekend van haar samenwerking met The Kardashians. Met haar collagetechniek slaagde ze erin om zes gewone Antwerpenaren op een glorierijke manier af te beelden. Een manier die de fierheid en het diva-gevoel alleen maar bevestigd.Diva-2Die beelden zullen te zien zijn in Abribussen in heel Vlaanderen, 4m2geanimeerde Led-walls in vier Vlaamse stations, in printadvertenties en op sociale media. Maar de campagne reikt verder dan de klassieke mediacampagne, vertelt Annelies Mommen, projectmanager bij het Leuvense communicatiebureau: “De kracht van DIVA is dat íedereen er zich kan ontpoppen tot een diva. Dat wilden we bewijzen door letterlijk iedereen de kans te geven om het museum te bezoeken. Daarom gingen we partnerships aan met verschillende organisaties die een link hebben met de verhalen van onze zes diva’s. Door samen te werken met niet evidente culturele partners wordt niet alleen het bereik vergroot, maar wordt de campagne ook inhoudelijk ondersteund.”Diva-3
Ook bij de samenwerking met partners krijgen we een hoofdzakelijk Antwerps verhaal. Zo wordt er onder meer samengewerkt met de Zoo van Antwerpen, Brouwerij Koninck en boek.be, de organisatoren van de Boekenbeurs. Dankzij partnerships met De Gezinsbond en Coiffure.org, de overkoepelende kappersvereniging, breekt de campagne ook door de Antwerpse stadsgrenzen.Diva-4
Elke maand wordt er een nieuw museumstuk en partnership naar voren geschoven. Wat die precies inhoudt hangt af van organisatie tot organisatie. Zo speelt de partnership met Brouwerij Koninck in op ambacht en hoe het museum én de brouwerij daarmee omgaan. Of eind mei organiseert DIVA een Knack-event in samenwerking met Coiffure.org. Zij zullen zorgen voor een hairstyling terwijl museumbezoekers genieten van een gin-tasting. Of hoe je diva voelen plots wel heel letterlijk wordt. De openingscampagne van het nieuwe DIVA wordt dus geen klassieke openingscampagne, maar wel een stevig onderbouwd project waarbij klassieke media ondersteund worden door redactionele verhalen én samenwerkingen met partners.Diva 5
Credits
Client: DIVA
Client contact: Jeroen Martens & Zoë Dejager
Strategic Director: Peter Verbiest
Creative Director: Vincent Jansen
Creative Team: Simon Willems (AD), Jesse Vanophalvens (Copy), Louise Mertens (Art Director)
Project Managers: Annelies Mommen, Jasmijn Dewinter
Photography/Design: Charlie De Keersmaecker & Louise Mertens
DTP: Nele Van Assche
Animatie: New Solid (Bart Tauwenberg)
Digital Strategy: So Buzzy (Kel Wouters)
Research: Laura Niclaes & Klaas Vereycken
De zes Antwerpenaren en hun keuze (zie ook illustraties):

  • Anke Rossaert, dierenverzorgster bij de Zoo van Antwerpen, en de reden waarom ze kiest voor ‘Het Slangenjuweel’.
  • Danté Hendrickx, cantor bij studentenvereniging Lingua, en zijn keuze voor ‘De Molenbeker’.
  • David Schroeven, gespecialiseerd in het maken van haarpruiken, kiest natuurlijk voor ‘De Haarkam’.
  • Hazim Kamaledin, uit Iran gevluchte toneel- en romanschrijver, vertelt over zijn keuze voor ‘Het Inktstel’.
  • Sonja Van Zaane, moeder van dertien, en haar keuze voor ‘Het Vlaamse Hart’.
  • Joke Eyckerman, cosplay-fanate en fiere bezitter van een pauwentatoeage, over haar keuze voor ‘De Pauwenbroche’. Joke laat tijdens het openingsweekend ook een extra pauwentattoo zetten.