Zet u schrap voor wereldradiodag!

Marketing / Media / News / Non classé (NL)

Egta, de vereniging van televisie- en radioregies, telt de dagen af naar zijn Egta World Radio Day op 13 februari. Het is dé dag waarop de vereniging het publiek wil overtuigen van de unieke kracht van radio. Dat doet het dit jaar met een vernieuwde website  en de onthulling van zijn nieuwe sonic branding (een realisatie met Het Geluidshuis), waarmee het de reclamesector wil aanmoedigen om dat begrip in 2020 helemaal te omarmen.

Om de markt alvast warm te maken, publiceert Egta een presentatie met inzichten in het groeiende belang van die sonic branding. En die wil meteen duidelijk zijn. “Audio is bigger than ever!”. De cijfers liegen er niet om: we luisteren gemiddeld 3 uur en 23 minuten per dag naar de radio. On air radio is trouwens nog steeds goed voor 90% van de reclame-investeringen in audio. 

Het belang van sonic branding? Het geeft een merk een eigen identiteit in de auditieve wereld, net als een logo dat visueel doet. Het zou er maar saai uitzien, zo zonder kleur en vorm. Dat demonstreert Egta aan de hand van de topmerken McDonald’s, Nike en Coca-Cola. Hetzelfde geldt voor een sonic branding!

De voordelen zijn trouwens legio. Een herkenbare geluidsidentiteit stimuleert klanten, verhoogt de merkloyaliteit, onderscheidt merken van hun concurrenten,... en meer. 

Vooral het creatieve aspect mag hierbij niet onderschat worden. Een studie gevoerd door Nielsen bij meer dan 500 reclamecampagnes wees uit dat creativiteit soms kan zorgen voor bijna 50% meer verkoop.

U wil weten wat een goede sonic branding juist inhoudt? Of het meer is dan alleen een goede jingle? En op welke touchpoints het moet worden ingezet? U kan zich nog steeds inschrijven voor Soniq en vervolgens leest u natuurlijk het volgende nummer van PUB Magazine.