In navolging van een grootschalige enquête van 70 vragen uitgevoerd door iVOX bij 1.000 Vlamingen, waarvan de resultaten bekendgemaakt worden op 21 maart in het radioprogramma Hautekiet op Radio 1, organiseren Radio 1, KU Leuven en Davidsfonds de Grote Geschiedenisquiz. De quiz bestaat uit 18 vragen en peilt naar de historische kennis en inzicht van de Klassieke Oudheid tot nu. Ter informatie: de Nacht van de Geschiedenis , dit jaar in het teken van de smaak, vindt plaats op dinsdag 22 maart.
Concreet: wie zijn geschiedeniskennis wil testen, kan vanaf vandaag 18 maart via www.davidsfonds.be/geschiedenisquiz meedoen aan de Grote Geschiedenisquiz. "Wij wilden heel graag een uitzending wijden aan geschiedenis en dan vooral aan het belang van historische kennis en inzicht om de maatschappij van vandaag te kunnen begrijpen," zegt Jan Hautekiet. "Zeker nu het debat over de toekomstige eindtermen in ons onderwijs volop aan de gang is op www.onsonderwijs.be. Zo is het idee ontstaan om het Davidsfonds te contacteren en in het kader van De Nacht van de Geschiedenis samen een enquête en quiz op te zetten. De Onderzoekseenheid Geschiedenis van de KU Leuven was meteen enthousiast. Op maandag 21 maart tussen 9 en 10 uur maken we samen met prof. Dr. Karel Van Nieuwenhuyse de resultaten van de enquête bekend, ondertussen kan iederéén online zijn geschiedeniskennis testen."
Van wie is de uitspraak ‘Van alle Galliërs zijn de Belgae de dappersten’? In welke oude cultuur waren man en vrouw het meest gelijkgerechtigd? En waarom zijn er in diverse steden in België twee voetbalploegen in hogere klassen? Hoe goed je die en vijftien andere vragen beantwoordt, bepaalt of jouw kennis en inzicht een ‘monument’ of ‘standbeeld’ verdienen, of eerder een ‘ruïne’ of ‘vergeetput’ zijn. Het resultaat kunt u meteen delen via de sociale media.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]