Zijn wie je bent (bij Colruyt)

Communication / News

Met bijna 30.000 zijn ze, de collega’s van Colruyt Group. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat een team van zo’n omgang heel wat diversiteit kent. En dat is meer dan zichtbaar, zowel op de werkvloer als in de communicatie. “Iedereen is hier welkom,” zegt Kathelijn Vanhaute, verantwoordelijke voor de employer branding binnen Colruyt Group.

Hoe houdt Colruyt Group rekening met diversiteit op het niveau van de aanwervingen?

Kathelijn Vanhaute:“In eerste instantie proberen we heel objectief aan te werven. Zo kijken we naar de functie en welke comptenties daarvoor nodig zijn, en niet naar gender, leeftijd en afkomst. Dat mag ook helemaal niet. Meer nog, we vinden het zelfs heel belangrijk dat er diversiteit is in ons bedrijf zit. We willen dat omarmen en zien daar de meerwaarde van in.”

Waarin uit dat zich concreet, die diversiteit op het werk?

“Tussen onze 30.000 medewerkers zitten 91 nationaliteiten en ook de leeftijds- en genderverdeling is hier mooi in evenwicht. Wat voor ons het belangrijkste is, is dat we iedereen tot zijn recht willen laten komen hoe hij of zij is. Wie met een gescheurde broek, piercing of blauw haar naar het werk wil komen, mag dat gewoon doen. Mensen mogen hier zijn wie ze zijn. Werknemers mogen de baas ook bij de voornaam noemen, wat maakt dat de werksfeer hier heel informeel is. Daarnaast hebben we ook veel vrouwen in leidingevende posities. Ook dat is diversiteit. Aanvullend daarop vinden we een goede werk-privébalans erg belangrijk. Want ondanks de maatschappelijke veranderingen weten we dat vrouwen nog steeds meer uren in het huishouden doen dan mannen. Tot s’ avonds op kantoor blijven is dus geen must, en eens thuis verwachten we ook niet van werknemers dat ze ’s avonds laat nog mails beantwoorden. Ik denk dat we daarom ook een aantrekkelijke werkgever zijn. In totaliteit zeggen we eigenlijk dat hier ‘anders werken’ is, omdat we ons op de voorgenoemde punten net zo onderscheiden.”

Lees het volledige interview in PUB Magazine.