Zuhal Demir en Hotel Hungaria zien u

Crea / News

Met een langdurige sensibiliseringscampagne, gericht op jongeren, haalt Hotel Hungaria de problematiek uit de schaduw. Doorheen heel Vlaanderen doken al lichtgevende graffiti tags met de teasende boodschap ‘WE ZIEN U’ op. De officiële start van de campagne werd op vrijdag 17 en zaterdag 18 maart gegeven met projecties die letterlijk een licht wierpen op de onthutsende cijfers in zes steden: Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Hasselt en Leuven. Vlaams minister van Justitie en Handhaving Zuhal Demir, die de opdracht gaf voor de campagne: “Het is marginaal gedrag, jammer genoeg geen marginaal fenomeen. De strijd tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag begint bij de nieuwe generatie die meteen ook de meest kwetsbare groep is. Ik wil jongeren wakker schudden en bewustmaken van grenzen en van wat kan en niet kan. Met deze campagne willen we jongeren motiveren om zich collectief te verzetten tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag. De campagneslogan geeft met ‘WE ZIEN U’ een helder signaal met een tweeledige boodschap: empathie naar de slachtoffers én daadkracht naar daders.

Lotte Vanwezemael:Vanuit mijn achtergrond als psychologe en seksuologe, maar ook vanuit mezelf als persoon, vind ik het belangrijk om deze campagne in het licht te zetten. Seksueel grensoverschrijdend gedrag neemt tal van vormen aan, en elke vorm is een vorm te veel. Daarom een hart onder de riem voor elk slachtoffer. Jij, ik, wij. We zien elkaar.

WE ZIEN U tot april 2024

Een groot probleem vraagt om een grootse aanpak. Daarom loopt de sensibiliseringscampagne tot april 2024 op tal van uitgekiende kanalen. Offline, online, via populaire influencers… precies zoals Gen Z dat naar verluidt graag heeft. Het TikTok-kanaal @WeZienU, met bekende hosts zoals Flo Windey, biedt doorlopend een veilige bron aan informatie, zorgt voor verbinding en stimuleert jongeren om zich collectief tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag te blìjven bewegen. Tijdens de zomermaanden zal de ‘WE ZIEN U’-bus door Vlaanderen en Brussel touren om een online videoreeks op te nemen met aangrijpende verhalen van jongeren over seksualiteit. En omdat ‘s nachts alles wat gezegd, geroepen en gedaan wordt makkelijk in het donker blijft, zullen night clubs in het najaar gedurende één nacht voor één keer light clubs worden. Daarnaast zet de campagne vanaf volgend schooljaar ook in op het sensibiliseren van jongeren in het middelbaar en hoger onderwijs.

Ben je zelf slachtoffer van seksueel overschrijdend gedrag? Ga dan zo snel mogelijk naar een Zorgcentrum na Seksueel Geweld in je buurt. Heb je nood aan een gesprek? Bel of chat gratis en anoniem met 1712. Ben je minderjarig? Chat anoniem via https://www.nupraatikerover.be/.

CREDITS

Klant: Kabinet Justitie en Handhaving
Bureau: Hotel Hungaria 
Creatief Directeur: Bout Holtof
Creatie: Eva De Jonckheere, Charlotte Coeman, Elisabeth Pyck, Amber Pelgrims 
Design: An Gielens
Motion Design: Erik Hamblok
Creative producers: Julie Desendere, Lenie Dankers, Sophie Berben
Projecties en tags: Beam .Inc
PR: Oona Agency, Brum Smith