Zullen senioren de economie weer boosten?

Media / News / Research

België doorstaat, net als vele andere landen, een van de zwartste momenten in haar geschiedenis. Hoewel de prioriteit nog steeds ligt bij het strijden tegen de ziekte, blikken bedrijven wel stilaan vooruit naar het einde van de crisis en de strategie die ze zullen toepassen om de schade te beperken. In die context zijn ze er bij Senioragency van overtuigd dat senioren een van de belangrijkste doelgroepen zullen zijn om verkoop te stimuleren. Want ook na deze crisis zullen zij de grootste leeftijdsgroep van de bevolking blijven. 

“Dit is geen primeur meer, senioren vertegenwoordigen nu 33% van de bevolking en meer dan 50% van de koopkracht. Deze crisis zal het gewicht van dit segment op de markt zeker verder doen toenemen,” klinkt het bij Senioragency. Daar haalt het marketingbureau één belangrijke reden voor aan: zij zullen, in tegenstelling tot vele jongeren en volwassen werknemers, tijdens deze crisis geen inkomstenverlies lijden, doordat de meesten van hen gepensioneerd zijn. Dat terwijl de jongeren generaties, die hier financieel wel onder lijden, de broeksriem voor even zullen moeten aanspannen.

Volgens een studie die het bureau deed met Happyomaopa.be, een community voor grootouders in België, zou 64% van de senioren bereid zijn om zijn kinderen en kleinkinderen na de crisis te helpen, zowel financieel als materieel. Kansen voor de media om deze doelgroep te bereiken zijn er alvast genoeg. Volgens het bureau is het de goedkoopste doelgroep op de markt en zijn ze overal te vinden. Facebook bijvoorbeeld telt de laatste jaren een aanzienlijk aantal senioren onder zijn gebruikers. Daarnaast zijn er steeds meer media gewijd aan senioren, zoals Plus Magazine, Okra en Seniorennet, maar ook nieuwere tools zoals Momentum Club, Seniorlife, of Happyomaopa.be zelf, dat een zestal maanden geleden door Senioragency werd opgericht en in het zuiden van het land (HappyGrandsParents.be) intussen meer dan 10.000 leden heeft.