Speciaal voor PUB zette Thomas Danthine, managing partner van Federate, de 273 tot nu behaalde Cannes Lions van Belgische bureaus op een rij. Sinds de oprichting in 1954, goed voor 67 edities, wisten Belgische bureaus in Cannes inderdaad al 273 Lions in de wacht te slepen op het ‘Festival of Creativity’. 2012 was het jaar van de grootste successen. Thomas Danthine hield al die tijd het hoofd koel en hield de tel bij, en deelde met PUB het resultaat van al dat telwerk. We kunnen het dus stilaan over de Danthine Ranking hebben.. Lees trouwens meer over de beweegredenen van Thomas Danthine in PUB Magazine van juni 2020.Welke bureaus scoorden in Cannes? Geen discussie mogelijk: Op het winnaarspodium staat Duval Guillaume afgetekend helemaal bovenaan, in de gaten gehouden door Happiness Brussels en Mortierbrigade. Door het spel van fusies, overnames en samengaan is de toewijzing van Lions niet altijd even evident. Maat voeg je bijvoorbeeld de twee Duval Guillaume-bureaus samen (Antwerp/Modem en Brussels), dan blijft Duval Guillaume uiteraard nog steeds aan de leiding staan. Studio Brussel - of StuBru - staat bij de adverteerders op het hoogste schavotje, gevolgd door Toyota. En TNT was slecht korte tijd actief in ons land, maar houdt daar toch een podiumplaats aan over. Push to add drama!
We hebben het over 67 edities van Cannes Lions, maar onderstaande tabel laat zien dat pas in recente tijden Belgische reclame écht iets betekende in het buitenland. En nu België Europees Kampioen Voetbal wordt (ja, toch?) gaan we ervan uit dat onze creatieve speelstijl ons de komende jaren in Cannes een verhoogd aantal Lions oplevert. Als iedereen de juiste passen geeft en dat ene doel in de gaten houdt, lukt dat!
Opmerkingen? Laat het ons weten!