ACT Responsible en Nielsen: hoe verantwoord is reclame?

Cannes Lions / News / Research / Sustainability

ACT Responsible, een internationale non-profitorganisatie en Nielsen, een wereldleider op het gebied van publieksmeting, hebben de resultaten bekendgemaakt van hun wereldwijde enquête over maatschappelijk verantwoord ondernemen in de reclame-industrie. Het doel van de enquête was te laten zien hoe reclamebureaus over de hele wereld verantwoord ondernemen en economische, sociale en milieufactoren omarmen.

Over het geheel genomen verklaarde 43% van de respondenten dat hun bureau goed of geweldig werk levert en nog eens 37% dat hun bureau meer 'gemiddeld' presteert, wat neerkomt op 79% van de bureaus die hun werk met drie van de vijf sterren of hoger beoordeelden. Ondertussen antwoordde 21% dat hun bureau onder het gemiddelde zit of het slecht doet. Minder dan de helft van alle bureaus (48%) houdt de vooruitgang op het gebied van verantwoord ondernemen actief bij en iets meer dan een derde (36%) heeft een team dat zich specifiek bezighoudt met verantwoord ondernemen.

Uit de algemene bevindingen blijkt dat:
35% zegt dat verantwoord ondernemen pas in de afgelopen drie jaar een punt van zorg is geworden
7% zegt dat het bureau zich al 10 jaar of langer met verantwoord ondernemen bezighoudt
80% diversiteit en inclusie als een hoofdthema in hun bureau ziet
66% het milieu als een hoofdthema in hun bureau ziet
76% van de respondenten in de EU zegt dat het milieu prioriteit heeft, vergeleken met 63% in de VS en 29% in Zuid-Amerika
90% van de respondenten in de VS vindt diversiteit en inclusie een prioriteit, tegenover 70% van de respondenten in de EU
58% geeft aan dat personeelsbeheer een hoofdthema is in hun bureau
14% beschouwt verantwoordelijk beheer van de toeleveringsketen als een prioriteit