“Adverteerders erkennen steeds meer het belang van lokale media”

Media / News

Een magazine werd een magazinemerk, het lezerspubliek een community. Op die manier hielden magazines de voorbije jaren stand wisten ze zelfs nieuwe doelgroepen te bereiken. Maar gemakkelijk is dat niet, zeggen Xavier Bouckaert en Marc Dupain, respectievelijk voorzitter en general manager van We Media.

PUB zette microfoons bij Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group en voorzitter van We Media, en Marc Dupain, general manager van We Media, de organisatie die uitgevers van magazines groepeert in vijf departementen: B2B, B2C, C&C, Digital en Free Press. Hoe doen magazines het anno 2021? Een eerste vaststelling: “Het belang van magazinemerken is alleen maar toegenomen,” zegt Xavier Bouckaert. “Enkel offline actief zijn lukt niet meer. De markt veranderde en magazines bieden bijvoorbeeld video en audio aan. Het gaat nu om de beleving rond het magazinemerk. Daarnaast organiseren uitgevers events, opleidingen, webshops enzovoort. De relevantie van tijdschriften werd dus groter.”

Wat betekent die herprofilering van uitgevers voor adverteerders?

Xavier Bouckaert: “Adverteerders bereiken nu een community, ze krijgen via magazines een kwalitatief bereik via verschillende touchpoints.”

Marc Dupain: “Uitgevers van magazines hebben zich geprofessionaliseerd en gespecialiseerd. En ze kennen hun lezers. Het gaat dus om veel meer dan ‘lectuur’, mensen herkennen zichzelf in hun magazine. Er zijn magazines die enkel nog op papier bestaan. Die zijn actief in een niche, of het zijn bladen van socio-culturele verenigingen. Ook lezers van literaire tijdschriften zien liever enkel papier, zo bleek uit onderzoek.”

[...] Het volledige artikel leest u in PUB Magazine