Afschaffing van de bureaucommissie: "ingewikkelder, niet duidelijker"

Media / News

euros
Sinds de zomer van 2015 leidde de kwestie over de afschaffing van de bureaucommissie, een debat geopend door Medialaan, al tot heel wat discussies en vraagtekens. En dus trok PUB op onderzoek uit. Tegenwoordig heeft elke regie al een voorkeur, behouden of afschaffen. Maar één man springt uit het oog: Christian Kévers. De ceo van MediaCom Brussels gaf eerder in PUB al aan tegen de afschaffing van de bureaucommissie te zijn. Vandaag keert hij de ambiante herrie de rug toe. Volgens hem "maken we het ingewikkelder, onder het mom van verduidelijken". Sterker nog, "Ik begrijp het 'suivisme' niet ten opzichte van Medialaan. Sommige regies verkopen een deel van hun ruimte direct aan adverteerders (zonder bureaucommissie), wat hun andere houding verklaart..."

Christian Kevers - Mediacom Belgium

Christian Kevers - Mediacom Belgium

Tot op heden worden we geconfronteerd met drie scenario's: ofwel blijft de commissie bestaan - wat het geval is bij onder meer Clear Channel en Belgian Posters -, ofwel wordt de commissie afgeschaft en gecompenseerd doormiddel van een daling van tarieven - zoals bij Medialaan -, ofwel wordt de commissie volledig afgeschaft met korting van 15% toegevoegd op de onderhandelde korting, op basis van ongewijzigde tarieven. Dat laatste is onder meer het geval bij Mediahuis, SanomaIP, RMB, IPM en Rossel...

Voor Christian Kévers is "het belangrijkste argument van de regies om de afschaffing te rechtvaardigen het bijdragen tot een transparanter tariefbeleid, dat harmonieuzer en duidelijker is. Ongelofelijk! De bureaucommissie heeft nooit geheimen gehad. En hoewel ze nu korting geeft aan adverteerders (of dient om bepaalde tussenpersonen te betalen), is ze nog steeds op alle traditionele media van toepassing, zonder klachten. Het tariefbeleid geïnitieerd door IP, dat de 15% van de bureaucommissie integreert of toevoegt aan handelsbesprekingen, is minder duidelijk. Hier is de commissie zelfs niet echt afgeschaft, maar wordt ze gewoon niet meer duidelijk benoemd. Toch lijkt dit systeem beter dan de gezamenlijke verlaging van tarieven, in die zin dat het de toegevoegde waarde van mediabureaus erkent, zijnde de enigen die genieten van deze extra korting van 15%." Voor adverteerders is de vergelijking niet eenvouding met deze drie verschillende methoden die naast elkaar bestaan. De kans op fouten is niet klein! Kévers besluit: "Tot wat voor goeds kan de afschaffing van de bureaucommissie dus dienen? Waar is de transparantie in het tariefbeleid? Waar is de harmonie? Met het 'kwaad' dat nu gedaan is, hopen we dat regies die nog geen besluit genomen hebben zo snel mogelijk het tariefbeleid geïnitieerd door IP zullen hanteren, zodat nog meer onduidelijkheid vermeden kan worden als de verschillende methodes toegepast worden binnen eenzelfde media…. Wat helaas al het geval is de audiovisuele sector en de OOH."