Na onder meer JCDecaux en IP volgen nu ook RMB en IPM Advertising het voorbeeld van diverse spelers in Vlaanderen om de bureaucommissie af te schaffen. Sinds de start van de discussies in 2015 ondersteunde RMB de stelling dat de vergoedingspraktijken van bureaus dateren uit een vervlogen tijdperk en een compleet andere economische situatie dan de huidige context. "Vandaag erkennen de meeste spelers in de reclamesector dat er een evolutie nodig is en beginnen mediabureaus zich aan te passen," stelt men vast bij RMB. Men sluit er zich aan bij het principe van het afschaffen van de bureaucommissie van 15%, om nog meer transparantie te garanderen bij commerciële transacties. Daarom schrapt de regie vanaf 1 januari 2017 de bureaucommissie van 15% uit haar commercieel beleid.
In de praktijk zal het brutotarief van RMB niet wijzigen: de afschaffing van de commissie zal zodanig verwerkt worden in de berekening van de commerciële voorwaarden, dat het huidige nettotarief voor de klanten niet verandert. En hetzelfde geldt voor IPM Advertising, meldt marketingmanager Isabelle Ortegate. Ook bij IPM valt de 15% bureaucommissie weg per 1 januari 2017. "Die commissie weerspiegelt niet langer de modus operandi van de meerderheid van de regies en verloor zo zijn bestaansreden," zo klinkt het bij IPM.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]