Alken-Maes en Wunderman Thompson brengen leven in de brouwerij

Crea / News

Na de succescampagne voor Cristal Original vorig jaar, tapt Alken-Maes dit jaar uit een nog straffer vaatje. Om haar vernieuwende en verfrissende visie op onze grootste bierklassieker – het pintje – te onderstrepen, zet de brouwerij vol in op de lancering van Cristal XTRA, een pils met 3 granen voor extra smaaksensatie. Een strategische en creatieve uitdaging die Wunderman Thompson met plezier aanging.

Want hoe serveer je zo’n speciale pils met 3 granen in een vernieuwend, speciaal glas, zonder hem neer te zetten als een speciaalbier? Alken-Maes en Wunderman Thompson werkten samen om Cristal XTRA te positioneren als een rasechte pils, maar dan eentje die opnieuw weet te verrassen met extra smaaksensatie. De samenwerking werd beklonken met een mooi resultaat: de vertaling naar een nationale campagne. Een unicum, want met XTRA is het de eerste keer dat Cristal zijn intrede doet in de Waalse markt. Het XTRA-verhaal werd overtuigend samengevat in een 10 seconden tag-on die voortaan volgt na de original-spot.

Leuk weetje: Alken-Maes en Wunderman Thompson haalden het onderste uit de kan om de authenticiteit van Cristal te bewaren. Voor de shots werd namelijk geen digitale animatie gebruikt. Het kostte regisseur Simon Barnes van Grinder Films en z’n team zo’n 80 takes om de 3 granen perfect tegen elkaar te laten botsen. Da’s geen klein bier!

“We zijn zeer trots op de fantastische resultaten die we in pre-test hebben gescoord met onze nieuwe campagne. Een sterk resultaat op basis van een sterk staaltje teamwerk met Wunderman als onze structurele en gewaardeerde partner van start to finish,” zegt Lore Oudermans, marketing manager local lager bij Alken-Maes.

Naast een nationale campagne via televisie wordt de campagne ook op YouTube, Instagram en Facebook uitgerold. Verder werden er ook productshots en digital out-of-home gecreëerd.

Credits

Agency: Wunderman Thompson Antwerp
Client: Alken-Maes
Client contact: Etienne Bachellier, Lore Oudermans, Joke Van der Heyden, Astrid Somers
Creative Director: Sam De Volder  
Creative team: Rudy Ekren, Yves Cwajgenbaum
Account team: Evelien De Lint, Annelien Theys, Frederik Jonnaert, Pauline De Rycke, Rose Bosteels
Strategy: Evert Van den Broeck, Gaelle Maes, Lise-marie D'Hooghe
Design Director: Bob Goor, Bert Beckers, Sofie Luyckx
Copy: Joeri Quinet
Sound Engineer: Menno Van Riet
Agency producer: Ingeborg Van Hoof, Toon Vandenbranden, Tim Keeren
Motion design: Mikael Naudet, Andreas De Ridder  
Production Company: Grinder Films
Director: Simon Barnes
Music & Soundeffects: Pressure Cooker
Photography: Initials LA
DOP: Filip Van Roe