Arteveldehogeschool maakt werk van nuluitstoot tegen 2050
Met een ambitieus klimaatplan dat door docenten, studenten en medewerkers is ondertekend, maakt Arteveldehogeschool werk van een nuluitstoot tegen 2050. De engagementsverklaring zoomt in op mobiliteit, energie en voeding. Al in 2027 moeten de eerste resultaten zichtbaar zijn.
Meer dan 75% van de Belgen geeft aan zeer bezorgd te zijn over de klimaatverandering. Met reden: een gemiddelde temperatuurstijging van meer dan 1,5 °C heeft ernstige gevolgen voor de leefbaarheid van mens en dier op onze planeet. Met een wetenschappelijk onderbouwd klimaatplan wil Arteveldehogeschool zijn duit in het zakje doen. Het uiteindelijke doel: klimaatneutraliteit in 2050, met nul CO2-uitstoot dus.
“Uit onze carbon footprint-meting van 2019 weten we dat Arteveldehogeschool jaarlijks ongeveer 13.000 ton CO2 uitstoot,” zegt Elena Lievens, beleidsmedewerker duurzaamheid. “Liefst 78% daarvan komt van onze mobiliteit, zowel het woon-werkverkeer als studiereizen van studenten en medewerkers. Zo’n 14% is afkomstig van ons energieverbruik, catering is goed voor 6%. Ter vergelijking: afval, nochtans een zichtbaar probleem, dekt ‘slechts’ 2% van onze uitstoot.”
Heilige huisjes durven aanpakken
Dat is de reden waarom het klimaatplan inzoomt op die drie bronnen van uitstoot. “Als we onze CO2-uitstoot willen verminderen, moeten we onze mobiliteit, energie en voeding prioritair aanpakken,” zegt Lievens. “Taboes of heilige huisjes zijn er niet. Is die studiereis naar San Francisco bijvoorbeeld echt nodig? Als het antwoord ‘ja’ is, moeten we onze uitstoot compenseren. Tegen 2027 willen we ook alle internationale verplaatsingen van medewerkers die minder dan 8 uur duren, met het openbaar vervoer regelen.”
De campussen van Arteveldehogeschool moeten tegen 2027 volledig met ledverlichting uitgerust zijn. Er komen ook investeringen om de gebouwen energiezuiniger te maken. “Gezien de bouw van onze nieuwe Campus Dok Zuid moeten we onze klimaatambities op dat moment even bijstellen, maar ook daar doen we zo veel mogelijk inspanningen. Zo werken we met koolstofarme grondstoffen en wordt het project een duurzame passiefbouw.”
Alleen plantaardige voeding
Op het vlak van catering voor medewerkers is het de bedoeling om volledig over te schakelen op plantaardige alternatieven – denk aan broodjeslunches en recepties bij events. “Daar is een groot draagvlak voor,” zegt Lievens nog. “En voor alle duidelijkheid: studenten en collega’s die toch vlees willen, kunnen nog altijd terecht in de Kantiene op Campus Kantienberg. Via de Green Deal ‘Eiwitshift op ons Bord’ engageren we ons daar voor 40 % dierlijke en 60% plantaardige eiwitten in het aanbod.”
De engagementsverklaring wordt uitgerold in verschillende fases. “De eerste schijf maatregelen komt er tegen 2027, wanneer we ook starten met een continue monitoring van onze uitstoot. Op basis daarvan komen er nieuwe acties voor 2030, met als ambitie om tegen dan 47% minder CO2 uit te stoten tegenover 2019.” Dat is in lijn met de Belgische doelstelling. De derde en laatste golf acties moet Arteveldehogeschool naar een nuluitstoot leiden in 2050.
De olifanten in de kamer
Om de lancering van het klimaatplan kracht bij te zetten, staan in de centrale inkomhal van Campus Kantienberg drie ‘olifanten in de kamer’. Ze verwijzen naar de bronnen van uitstoot die Arteveldehogeschool prioritair wil aanpakken: mobiliteit, energie en voeding. De bordkartonnen dieren zijn gemaakt door verpakkingsexpert Bart Calis en studenten Print Media Technology, een keuzetraject van Grafische en Digitale Media.
Overigens zijn studenten ook op andere manieren nauw betrokken. Zo werken ze de communicatie en sensibiliseringscampagnes verder uit en gaan de studentenvertegenwoordigers concreet aan de slag rond mobiliteit en voeding.
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Community & Project Manager (m/f/d) - Hopscotch Season
Are you looking for dynamism and creativity? Do you have a passion […]
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]