BBDO Belgium ontwikkelde voor de FOD Kanselarij van de Eerste Minister een gloednieuw country brand voor België. Onder de slagzin “Embracing openness” plaatst België tot 2026 diverse Belgische topsectoren in de spotlight naar investeerders, onderzoekers, overheden en journalisten internationaal. De campagne komt tot stand in nauwe samenwerking tussen de agentschappen BBDO, DDMC Event Design, Ketchum en OMD.
Het nieuwe country brand van België etaleert de Belgische openheid voor innovatie, geruggensteund door onze openheid voor samenwerking en diversiteit. De campagne werd op 24 mei gelanceerd in Brussel door de FOD Kanselarij van de Eerste Minister en loopt tot en met april 2026.
Doelstelling van de campagne is om de zichtbaarheid van België internationaal te vergroten naar zeer specifieke doelgroepen toe: investeerders, onderzoekers, overheden en journalisten. Met name innovatieve sectoren uit België worden in de kijker gezet met een mix van digitale kanalen, persrelaties en stakeholderevents.
De campagne heeft een globaal bereik maar zal in 2023 en 2024 hoofdzakelijk focussen op Europa. Op deze manier sluit de campagne nauw aan bij het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie in 2024.
“We don’t say Belgium is great. Others do.”
Creatief vertrekt de campagne uit het inzicht dat Belgen van nature bescheiden zijn. Zij halen zelden de loftrompet voor zichzelf boven, waarom er gekozen werd om in de campagnevideo het woord te geven aan de internationale gemeenschap. Onder meer een Duitse experte in offshore wind en een Namibische diplomate spreken er lovend over de Belgische openheid voor innovatie, samenwerking en diversiteit.
De campagne voorziet verder in een gecureerde landingspagina met diverse verhalen over Belgische innovaties en internationale samenwerkingen. Vanaf juni 2023 loopt er 12 maanden lang een advertentie van de campagne op Brussels Airport om internationale reizigers te verwelkomen in België. In juni viert België ook de 20ste verjaardag van het recht voor koppels van hetzelfde geslacht om te huwen, een historische mijlpaal die nauw aansluit bij de boodschappen van de campagne. De komende jaren volgen nog tal van extra evenementen en activaties.
“We zijn bijzonder fier om deze mooie campagne voor België te hebben mogen ontwikkelen. Als communicatiebureau met een rijke geschiedenis in België en als deel van een internationale groep is BBDO de ideale match om ons land internationaal in de kijker te zetten. Samen met onze partners hebben we een mooi merk ontwikkeld dat we de komende jaren met heel veel fierheid gaan promoten. We hopen dat veel Belgen dit enthousiasme delen,” zegt Barbara Vangheluwe, CEO van BBDO Belgium.
De nieuwe Belgische branding werd ontwikkeld door BBDO Belgium voor de FOD Kanselarij van de Eerste Minister. DDMC Event Design (lanceringsevent), Ketchum (PR & stakeholder management) en OMD (internationale mediaplanning) staan samen met BBDO in voor de uitrol van de campagne internationaal de komende jaren.
Credits
Client: FOD Kanselarij van de Eerste Minister Contacts: Arlin Bagdat, Catherine Goffart Agency: BBDO Belgium
Strategy director: Fons Van Dyck
Brand consultant: Ken Demol
Account team: Ellen De Roock, Noëmie Forest
Creative direction: Antoinette Ribas
Creation: Benoit Hilson, Vincent De Roose
Head of Design: James Gambrill
Graphic Design: Nadia Tweepenninckx
Copywriting: Philippe Mertens, Gavin Watt
Head of Print Production: Hans Bos
Head of Final Art: Tom Nackaerts
Final art: David Vanderbist, Daniela Simons
Head of RTV: Patricia Van De Kerckhove
RTV Producer: Loes Fierens
Production: BBDO productions
Producer: Jasper Heldenbergh
Director: Jasper Vanhauwaert
DOP: Yann De Moerloose
Post production: BBDO productions
Editor: Jasper Vanhauwaert
Sound engineer: Mathieu Schots
Event design: DDMC Event Design
Event team: Stefan Ponnet, Alessandro Corlito, Antoine Sanchez, Melissa De Smedt Public relations: Ketchum Brussels
PR team: Steven Platteeuw, Patrick Kennedy, Tom Meynendonckx, Amélie Vanden Berghe, Eva Larsimont Media agency: OMD
Media team: Koenraad Buekens, Gert Heyligen