BBDO rijdt in het geel met The Breakaway: Eurobest Grand Prix!

The Breakaway, de campagne over het eerste eCycling-team voor gevangenen, won vorige week de PR Grand Prix op de Epica Awards. En daar komen nu de Eurobest Grand Prix for Brand Experience and Activation én de Eurobest Grand Prix for Creative Strategy bij. BBDO wordt ook voor het tweede jaar op rij Country Agency of the Year op de Eurobest 2021.
Kan een virtuele sport veroordeelde gevangenen herintegreren in de echte wereld? Dat was het uitgangspunt van The Breakaway, een project waarbij 6 gedetineerden uit de gevangenis van Oudenaarde van maart tot september 2021 samen met duizenden andere fietsers koersten in de virtuele wereld van Zwift. De campagne rond het project bleef niet onopgemerkt en scoorde ondertussen al verschillende keren op nationale en internationale awardshows.
Connected Creativity
Dat BBDO meerijdt in de kopgroep van de creatiefste bureaus ter wereld, is geen toeval. Een paar jaar geleden legde het management van BBDO extra nadruk op innovatie en creativiteit, met de strategische aanpak Connected Creativity. Met die insteek wil BBDO zich concentreren op baanbrekende ideeën die voortkomen uit echte, menselijke insights, met touchpoints die veel verder gaan dan de traditionele reclame. Connected Creativity houdt in dat ideeën een link moeten hebben met de samenleving. Volgens BBDO is de basis van het beste werk altijd een onderwerp dat de mensen écht bezighoudt, in plaats van je te beperken tot het oplossen van een marketingprobleem. Het bureau is er dan ook van overtuigd dat net daarom dit soort campagnes de meest bekroonde zijn. Veel van het werk dat aan deze overwinning heeft bijgedragen, werd gemaakt in een tijd waarin creativiteit onder grote druk stond. Maar goede ideeën hebben de kracht om op een natuurlijke manier de juiste mensen bij elkaar te brengen. Een klein team believers liet zich niet afschrikken door corona, thuiswerk en shooten in een gevangenis. Sommige mensen raakten zelfs geïnspireerd om nieuwe talenten te ontdekken. BBDO’s copy director Debby De Ridder maakte bijvoorbeeld haar eerste podcast, De Ontsnapping.
uitvoering maakt het verschil
Interviews met gevangenen en directie, een casefilm, een website, een race die live uitgezonden werd op Facebook - met commentaar van Renaat Schotte, en een podcast. Het mag duidelijk zijn dat er goed werd nagedacht over de uitvoering van deze campagne. “Bij BBDO beperken we ons niet tot goede ideeën lanceren. Dankzij een geweldig team straffe collega’s en moedige klanten kunnen wij en onze creatieven tot het uiterste gaan om de cirkel rond te maken,” besluit CCO Eva De Gendt.
Alle Grand Prix en special awards:
Brand Experience & Activation:
Commenting on the Grand Prix, Jury President, Creative Business Transformation, Andrew Lam-Po-Tang, Managing Director, Management Consulting, Publicis Sapient, EMEA & APAC, said: “We chose Carrefour’s Act For Food for the Grand Prix because it combined a powerful, relevant story of brand purpose with an incredible breadth of actions and outcomes. We discussed the role of the agency in the context of such a broad set of outcomes. We concluded that while the agency was probably not involved in all of the resulting initiatives, it was the power and coherence of the creative platform to inspire diverse actions that was truly impressive. Finally, we thought Act For Food was an aspirational example of profound client-agency partnership and impact.” Creative Data:
Design:
Outdoor: Outdoor Jury President, Marco Venturelli, CEO/Chief Creative Officer, Publicis Conseil, France, commented: “It’s an inspiring idea that reinvents the potential of outdoor and puts it at the service of a cause. It does it with a perfect execution, nailing the Heinken tone of voice. And more than anything it has an impact at a scale.”
PR:
Print & Publishing:
Grand Prix for Good:
Special Award winners are announced as follows: Network of the Year: 1 PUBLICIS WORLDWIDE 2 BBDO WORLDWIDE 3 DDB WORLDWIDE
Media Network of the Year: 1 MEDIACOM 2 PHD WORLDWIDE 3 BLUE 449
Agency of the Year: 1 AMV BBDO, London, UK 2 PUBLICIS ITALY, Milan, Italy 3 PUBLICIS CONSEIL, Paris, France
Independent Agency of the Year: 1 SERVICEPLAN GERMANY, Munich, Germany 2 MORTIERBRIGADE, Brussels, Belgium 3 HEREZIE, Paris, France
Eurobest Golden Palm: 1 NEW LAND, Denmark 2 GOOD PEOPLE FILMS, Egypt 3 QUAD STORIES, France 4 ICONOCLAST, United Kingdom 5 JUNGLER, France
Country Agency of the Year: BELGIUM - BBDO Belgium, Brussels DENMARK - &CO, Copenhagen FINLAND - TBWA\HELSINKI, Helsinki FRANCE - PUBLICIS CONSEIL, Paris GERMANY - "KOLLE REBBE, PART OF ACCENTURE INTERACTIVE", Hamburg ITALY - PUBLICIS ITALY, Milan RUSSIA - BBDO MOSCOW, Moscow SPAIN - LEO BURNETT, Madrid SWEDEN - NORD DDB, Stockholm THE NETHERLANDS - ONE:NIL, Amsterdam TURKEY - TBWA\ISTANBUL, Istanbul UNITED KINGDOM - AMV BBDO London
|
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]