Belgian Marketing Awards krijgen steun UBA

Awards / News

Voortaan werken alle marketingvakverenigingen samen voor de organisatie van de Belgian Marketing Awards, want ook UBA treedt toe tot de initiatiefnemers. Daardoor zijn er ook wijzigingen in het Steering Committee. Kandidaten voor de editie 2022 kunnen zich tot eind mei melden.

Met UBA (United Brands Association) sluit een zevende marketingvakvereniging zich aan bij de organisatie van de Belgian Marketing Awards. “We zijn verheugd dat de zeven toonaangevende vakverenigingen in ons land voortaan samen deze prestigieuze awards organiseren,” klinkt het bij Dominique Vercraeye (co-founder Chosen Group), voorzitter van het Steering Committee. UBA CEO Luc Suykens vult aan: “De Effie Awards blijven het keurmerk voor effectieve communicatie, maar met deze beslissing wil de UBA aanmoedigen om te komen tot een soberder awardlandschap met minder awards die meer impact hebben. Het geeft ook het belang van samenwerking aan om te komen tot een geschikt en duurzaam marcom-ecosysteem.”

Mede door de toetreding van de UBA is de samenstelling van dat Steering Committee licht gewijzigd. Zo nemen Mia Venken (UBA), Catherine Willemart (Tetra Pak), Marion Min (Leadist) en Eva Devos (Publicis) de plaats in van Bert Denis (TBWA), Jean Cornet (Colruyt Group) en Anne-Françoise Piette (Brain Impact). Binnen het comité nemen Catherine Willemart en Dirk Vandekerckhove de rol van vice-voorzitter op, op aangeven van BAM, de initatiefnemer van de BMA. 

Kandidaten aanmelden tot eind mei

Binnenkort zal de organisatie de jury bekendmaken. Die zal – zoals de traditie intussen betaamt – onder voorzitterschap staan van een captain of industry. Hij of zij wordt de opvolger van Dominique Leroy (Deutsche Telecom - 2020) en Marc Raisière (Belfius – 2021).

Ter herinnering, de Belgian Marketing Awards zullen dit jaar voor de derde keer plaatsvinden. De awards bekronen merken en marketeers die vanuit marketing de customer centric transformatie van bedrijven voeden en sturen, en de marketing practice heroriënteren richting meaningful marketing. Ze tellen drie categorieën: The Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Marketing Leader(ship) of the Year. Daarnaast is er een Mention of Excellence in Data Innovation en MarTech gesponsord door partner Deloitte.

Kandidaten kunnen zich nog tot eind mei melden via de website. Dat kan op eigen initiatief of op voordracht van een derde. Vervolgens worden de kandidaten uitgenodigd om een dossier in te dienen voor 11 september. Een Selectiecomité van méér dan 20 marketing professionals (het Steering Committee aangevuld met marketingprofessionals uit diverse sectoren waaronder de genomineerden van vorig jaar) kiest vervolgens de 9 genomineerden (3 per categorie). Op basis daarvan bepaalt een onafhankelijke  jury (bestaande uit 13 marketing professionals waaronder vertegenwoordigers van de steunende organisaties, de winnaars van 2021 en academici) de winnaar in elke categorie; Zij worden in de tweede helft van november bekendgemaakt.

Met de deelname aan de Belgian Marketing Awards kunnen marketingteams en marketingprofessionals hun ervaring en expertise niet alleen in de kijker plaatsen, maar ook bijdragen aan de promotie van een vakgebied dat een significante bijdrage levert aan een succesvolle toekomst van merken, bedrijven en organisaties.