BELGIË WORDT STEEDS (PLANT)AARDIGER

News / Sustainability

Je ziet het aan de winkelrekken, populaire recepten en waarschijnlijk ook aan je eigen weekmenu: we leven plantaardiger dan vroeger. Nieuw onderzoek bevestigt dat die groei ook alleen maar toeneemt - Belgen kopen steeds meer plantaardige voeding en zuivelalternatieven, dat blijkt uit een studie van haverdrankbedrijf Oatly. Het onderzoek toont aan dat een op vier (26%) Belgen in 2023 aanzienlijk meer plantaardige producten koopt dan pakweg vijf jaar geleden. Die trend zal zich alleen maar voortzetten, want 36% overweegt om in de toekomst ook vaker te kiezen voor plantaardige alternatieven.

Het onderzoek, dat in opdracht van onderzoeksbureau iVOX werd uitgevoerd, nam ​ de eetgewoonten en het koopgedrag van 1.000 Belgische volwassenen onder de loep.

De meest opvallende bevindingen:
- De populariteit van plantaardige producten is vooral te zien bij leeftijdsgroepen onder de 50 jaar. Zo geeft 22% jonger dan 34 jaar aan regelmatig tot altijd te kiezen voor plantaardige alternatieven. Van dezelfde doelgroep geeft ook bijna de helft (43%) aan in de toekomst nog meer voor plantaardige voeding te zullen kiezen.
- Meer dan de helft (55%) maakt zich zorgen over de wereldwijde CO2-uitstoot, en bijna een op de drie (30%) noemt dit als belangrijkste reden om over te stappen naar plantaardige alternatieven op vlees en zuivel.
- De belangrijkste redenen voor Belgen om meer plantaardig te consumeren of dat te overwegen zijn de volgende: om een bijdrage te leveren aan een beter milieu (30%), omwille van gezondheidsredenen (29%) en omdat het bijdraagt aan dierenwelzijn (28%).
- Een kwart van de Belgen (25%) eet een dag per week vegetarisch (geen vlees of vis).
- Bijna de helft is het meer eens met de stelling dat plantaardige alternatieven gezond zijn (45%).
- Een op de vijf (22%) vindt plantaardige alternatieven even lekker als dierlijke producten.
- En zelfs wat onze absolute klassiekers betreft, zoals stoofvlees en vol-au-vent, zijn we steeds meer bereid plantaardige of vegetarische varianten te proberen (respectievelijk 15% en 20% staat ervoor open).

Michaël Sels, auteur en hoofddiëtist van het UZA, pleit al langer voor meer plantaardige voeding: "Meer plantaardig eten hoeft geen straf te zijn," benadrukt hij. "Als je focust op meer plantaardig eten in plaats van jezelf restricties op te leggen voor andere voeding, krijg je vanzelf meer goede dingen binnen én zal je indirect ook minder dierlijke producten eten. Door de focus te verleggen maak je de overstap veel leuker. En die overstap is eigenlijk heel laagdrempelig: probeer eens ​koemelk in je maaltijd te vervangen door een plantaardig alternatief. Je kan je aan je gebruikelijke recept houden, zo hoeft je favoriete traditie van vanillepudding op zondagavond niet verloren te gaan. Dat is een belangrijke boodschap om over te brengen, zeker aan de iets oudere generatie die minder openstaat om plantaardig te proberen: zij keren zich vaker tegen verandering. Hun eetgedrag is dan ook extra diepgeworteld, en het is een mooie uitdaging om hen ook overtuigd te krijgen."

De nieuwe conclusies vallen samen met de uitbreiding van Oatly’s assortiment met drie nieuwe haverdranken in België. Het nieuwe Oatly-assortiment biedt shoppers de mogelijkheid om plantaardige halfvolle- en volle varianten te kopen, evenals Mini Barista, een 500ml-variant van Oatly's populaire Barista-product, dat momenteel het best verkopende product is in de categorie ‘plantaardige zuivelalternatieven’ in de Belgische winkels waar het product verkrijgbaar is. "Dit nieuwe onderzoek toont aan dat plantaardige alternatieven zoals die van Oatly op het punt staan om mainstream te worden in België," stelt Christiaan van Doornik, general manager bij Oatly in de Benelux. "Dit is een belangrijke stap, want er is een grote noodzaak om onze consumptie van dierlijke voedingsmiddelen te verminderen in het belang van onze planeet en toekomst. Bij Oatly willen we het mensen gemakkelijk maken om plantaardig eten en drinken in hun dagelijks leven te te gebruiken, en dat betekent dat we producten moeten maken die geen enkel compromis vereisen op het gebied van smaak, functionaliteit of gezondheid. Daarom dat we zo fier zijn dat we met onze producten een alternatief geven dat net zo goed werkt in je kopje koffie als in al je andere favoriete recepten."

Meer weten over duurzaamheid (en communicatie? Wie de komende weken een toegangsticket koopt voor Orbit by PUB XP, dé jaarlijkse conferentie over duurzaamheid en communicatie op 19 oktober, en nog geen PUB-abonnee is, krijgt daar één jaar PUB gratis bij…: check this: https://pub.be/nl/orbitbypubxpbnl/