Benoît Lutgen: "IK STA NIET GRAAG IN DE KIJKER"

Communication / Media / News

(c) Aude Vanlathem

(c) Aude Vanlathem

Voor wie eraan twijfelt: Benoît Lutgen is geen gewoon politicus. De vurige fractievoorzitter en burgemeester van Bastogne springt er met kop en schouders bovenuit. Zijn anti PS-stunt in de zomer van 2017 liet zo zijn sporen na in het Waalse politieke landschap. En toch treedt hij niet graag op de voorgrond…

« Als Lutgen in de maffia zat, had hij nooit gedurfd wat hij durfde, of was hij dood, » zei Vincent Engel, romanschrijver, toneelschrijver en essayist in Le Soir op 23 juni 2017, de dag na de Waalse staatsgreep veroorzaakt door de nummer één van de CdH. Hebben we een geschorste man ontmoet in het hoofdkantoor van het Centre démocrate humaniste? De zoon van voormalig minister Guy Lutgen en broer van de baas van Ice Watch is van plan ziet zijn carrière op lange termijn. Benoît Lutgen wil echter niet beschouwd worden als een ‘krak’ in communicatie. « Ik ben niet in de juiste positie om mezelf te beoordelen, dat kunt u ongetwijfeld beter dan ik, » zegt hij op zijn hoede.
Ik hoorde dat u interesse kreeg voor de communicatiewereld door te investeren in de oprichting van Games of Coms, een bureau gevestigd in Chiny.
Ik speel geen operationele rol in dit bedrijf. Het zijn vrienden van verschillende politieke kleuren – liberaal, socialistisch, Cdh – die deze start-up lanceerden. Ik hielp door 5000 euro op tafel te leggen. Ik zei dat als het bedrijf op een dag goed draait en er dividenden zijn, de opbrengst naar de liefdadigheidsinstellingen van mijn gemeente mag gaan.
Wakkerde dat uw interesse voor reclame aan?
Neen! Ik zou het met nóg meer plezier hebben gedaan als het om een project rond duurzaam voedsel ging. Veel mensen kloppen aan mijn deur, en ook die van andere politieke kleuren. Het pluralisme van de mensen die het project startten, deed veel. En het is interessanter om te investeren in een beginnend bedrijf in de regio dan in een multinational die we niet kennen.

Lees het volledige interview in PUB Magazine.