Bert Marievoet lanceert Native Nation

Native Nation

Communication / Native / News

Native NationBert Marievoet (ex-Twitter) lanceert vandaag een 'social first' agency, Native Nation. Met een innovatief platform van influencers, met wie Marievoet een exclusiviteitscontract sloot, wil het nieuwe bureau een gat in de markt opvullen. De grote, generalistische bureaus behandelen social media naar zijn zeggen stiefmoederlijk: "Merken hebben eigenlijk geen echte partner voor 'social first'," zegt hij.

Na een doortocht langs Skynet en De Persgroep was Bert Marievoet vanaf maart 2014 verantwoordelijk voor de uitbouw van Twitter in ons land. Twitter trok de stekker uit zijn (nochtans goed lopende) Benelux-activiteiten en nog tijdens zijn activiteiten voor Twitter was het Marievoet opgevallen dat veel merken 'iets' wilden doen met Twitter, maar er onvoldoende content voor aangereikt kregen. En dus wordt Native Nation een full service social media creative agency, legt Marievoet uit. "De kernvraag is: hoe brand equity opbouwen via social media."

Bert Marievoet

Bert Marievoet

Grote merken hebben het moeilijk om een grote audience op te bouwen, terwijl influencers snel enkele duizenden (tot honderdduizenden) volgers hebben. Marievoet sloot contracten met een aantal 'prime influencers' of cultural influencers (samen goed voor zes miljoen volgers) en nodigt vanaf vandaag de 'opkomende' of subcultural influencers (stilisten, designers, fotografen,...), die vaak snel een paar duizend volgers hebben, om zich  aan te melden op het platform van Native Nation. Native Nation is géén makelaar die merken in contact brengt met influencers en dan een commissie opstrijkt: die merken hebben namelijk geen rechtstreekse toegang tot dat platform, zo verduidelijkt Marievoet. Native Nation verkiest een andere manier van werken: het bureau werkt campagnes uit voor merken en zoekt daar de meest geschikte influencers voor uit. "Dat is PR 2.0, of 'pure search'," zegt Bert Marievoet.

Er bestaan natuurlijk al bureaus die zich met influencermarketing bezighouden (The Kube, Sound of C,...). Waar wil Native Nation het verschil maken? "Met data en met mijn netwerk," legt Bert Marievoet uit. "Het platform werkt met een dashboard, zodat influencers live kunnen zien wat werkt en wat niet, of minder, werkt. Omgekeerd kan Native Nation merken de return aantonen en insights aanbieden. Wij gaan echt voor thumb-stopping content. Want de derde differentiator is echt wel dat we een full-service social media creative agency zijn, met een belangrijke poot rond influencermarketing." Lees ook de mediablog van Bert Marievoet over dit nieuwe initiatief.

Tot slot: recent werd de discussie aangewakkerd over het verschil tussen influencing en advertising, PUB bracht het recent nog in beeld. Is er geen sprake van verdoken (en verboden, of in elk geval 'grijze') reclame bij influencers? "Voor mij mag dat in alle transparantie," zegt Bert Marievoet. "In de VS wordt telkens de hashtag #ad toegevoegd, daar heb ik geen probleem mee."