Boss, brain, buddy of rebel?

Op donderdag 1 oktober, een dikke maand na de oproep van epidemioloog Pierre Van Damme voor duidelijke coronacommunicatie, staat een nationale coöperatie van tien marketingspecialisten op poten onder de noemer ‘Agencies against corona’. De eerste vrijwillige campagne gaat nu live: #sharethestoriesnotthevirus.
Initiatiefnemer Nic Vermaut, CEO van Well Communications, gebruikte zijn netwerk en had voor hij het wist een grote groep media-, influencer- en marketingbureaus achter zich staan. Gesteund door Vlaams minister van Jeugd en Media, Benjamin Dalle, Brigitte Rombout van de Kanselarij en epidemioloog Pierre Van Damme ziet de campagne voor het eerst het daglicht. De doelstelling? Via een eenvoudige quiz mensen uitleggen waarom iedereen de coronamaatregelen anders interpreteert of toepast. Je doet de quiz en krijgt een type toegewezen dat verklaart waarom jij op jouw manier reageert. Bijvoorbeeld als ‘Rebel’ die niet zomaar meteen alles aanneemt, als ‘Brain’ die alles in vraag stelt.
“Het is mooi om te zien dat agentschappen zich zo snel kunnen verenigen voor het goede doel. Ik wil hen dan ook enorm bedanken voor hun positieve engagement. Alle beetjes helpen,” aldus Vlaams minister van Jeugd en Media Benjamin Dalle.
Communicatiestarter om elkaar beter te begrijpen
Het doel was om een campagne te lanceren die een communicatiestarter kan zijn om elkaar beter te begrijpen in de nieuwe situatie die corona met zich meebrengt. In een online test kan elke burger ontdekken waarom hij de maatregelen zus of zo interpreteert. Je wordt ingedeeld in een reactietype.
“We willen het delen van verhalen stimuleren, in plaats van het delen van het virus. We wijzen niet met de vinger naar de burgers, maar geven hen de handvaten om elkaar beter te begrijpen. Want iedereen reageert anders op de steeds veranderende maatregelen en dat is niet abnormaal. Maar ondanks de verschillende verhalen, gelden wel dezelfde regels,” vertelt Nic Vermaut, CEO van Well Communications.
Onderzoek naar vier reactietypes
Het idee voor de online vragenlijst en indeling in reactietypes komt van Amerikaans spreker en schrijfster Gretchen Rubin. Rubin onderzocht waarom en wanneer mensen verwachtingen wel of niet nakomen. Het resultaat: vier verschillende reactietypes (‘tendencies’). In vrijwel elke rol die we spelen – als familielid, leraar, vriend of collega – is het nuttig om onze eigen denkrichting en die van anderen te kennen. Als we de perspectieven van andere mensen kunnen zien, begrijpen we waarom, vanuit hun standpunt, hun acties logisch zijn. In de vragenlijst van de campagne #sharethestoriesnotthevirus kan je ontdekken welk reactietype jij bent.
- The boss: wil weten wat er moet gebeuren en verwacht hetzelfde van anderen
- The brain: wil eerst antwoorden op al zijn/haar vragen
- The buddy: wil heel hard zijn/haar best doen, vooral om naasten te beschermen
- The rebel: wil vrijheid om iets op de eigen manier te doen
Agencies against corona
Op 1 oktober wordt de actie gelanceerd. Well Communications trok het hele project maar deed dit zeker niet alleen. De influencercampagne wordt ondersteund door het Belgische Influo, The Brand Connectors en het internationale Meltwater. De art direction werd verzorgd door Lunatink. De fotografie door Zenia.be. De perscampagne wordt gelanceerd door communicatiebureau Remy Communication. De digitale experten bij Tunity verzorgden de website en de online quiz. Voor strategisch advies kon Agencies against corona rekenen op The Conversation, The Brand Connectors, Motcha en opnieuw Remy Communication. DPG Media en Voka geven de campagne extra power via hun mediakanalen.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]