BUBKA's Suspension of Disbelief-model krijgt internationale erkenning

Marketing / News / Sustainability

Eind 2021 onderzocht Bubka in samenwerking met Prof. Dr. Gino Verleye (UGent) en iVox bij 800 Belgische respondenten wat geloofwaardigheid bepaalt in duurzaamheidscommunicatie en waarom consumenten vinden dat bedrijven en merken zo weinig doen. Met andere woorden: hoe impactvol de communicatie van duurzame merken is. In het onderzoek werden ook honderd in de voorbije twee jaar in België gepubliceerde reclamecampagnes gebenchmarkt. 

De resultaten van het onderzoek waren onthutsend. Terwijl duurzaamheid een top 3 groeimotor is geworden en 80% van het succes van duurzame merken afhangt van hoe ze communiceren, kampt meer dan 90% van de onderzochte campagnes met geloofwaardigheidsissues. Zonde van het marketinggeld.

Code gekraakt voor duurzame merken

Het onderzoek legde bloot dat de storytelling van duurzame producten en merken niet dezelfde regels volgt als die van conventionele. Inzicht hierin zorgde daarom meteen ook voor hoop. Het vormde de basis voor een academisch onderbouwd communicatiemodel, het ‘Suspension of Disbelief’-model, dat toelaat campagnes te ontwikkelen die een voorspelbare reële netto positieve impact hebben op zowel het merk als onze planeet, door de keuzes die consumenten maken.

Internationale erkenning voor innovatief model

Een samenvatting van het onderzoek werd deze week gepubliceerd op WARC.com (World Advertising Research Center). WARC is het toonaangevend internationaal content platform dat adverteerders en bureaus helpt de effectiviteit van hun marketinginitiatieven en campagnes te verbeteren. Niet alleen is het erg uitzonderlijk dat werk van een Belgisch bedrijf of bureau op WARC.com gepubliceerd wordt, de mensen van WARC zelf noemen het bovendien een ‘brilliant piece of research’.