C&A beëindigt samenwerking met externe marktplaatsen

4schools / News / Retail

C&A zet alle samenwerkingsverbanden met externe digitale marktplaatsen via Amazon, Wehkamp en Zalando stop. In de toekomst zal de Europese retailer zich richten op de groei van de eigen digitale kanalen en activiteiten steunende op interne expertise.

De bedrijfsstrategie om samen te werken met externe marktplaatsen begon in 2008, aanvankelijk alleen met Wehkamp. In 2022 kwamen daar Amazon en Zalando bij. Deze samenwerking werd aangegaan met het heldere doel voor ogen om het loyale klantenbestand te laten groeien en nieuwe klanten te werven die vervolgens rechtstreeks naar de digitale kanalen en de winkels van C&A zouden gaan om te shoppen. Uit een uitgebreide evaluatie blijkt dat de resultaten op dat gebied niet bevredigend zijn.

Hoewel de partnerschappen de inkomsten via de marktplaatsactiviteiten aanwakkerden, resulteerde dit niet in de verwachte marges. De Europese retailer zal zich nu richten op het versterken en laten groeien van zijn eigen digitale kanalen met de sterke capaciteiten die het bedrijf intern in huis heeft. Daarnaast zal er verder worden gebouwd aan het nieuwe lidmaatschapsprogramma ‘C&A for you’, met als belangrijkste doel het opbouwen en behouden van langdurige klantenrelaties. "Het programma kende een succesvolle start met bijna 4 miljoen leden in heel Europa en we geloven sterk in het groeitraject dat voor ons ligt. We zijn ervan overtuigd dat we het potentieel hebben om onze digitale business te moderniseren, te vereenvoudigen en te laten groeien," zegt Wim Blaauw, chief digital & transformation officer bij C&A.

Er vinden momenteel gesprekken plaats met Amazon, Zalando en Wehkamp over een gecontroleerde afsluiting.