Cannes: de Grand Prix op een rij

Awards / News

AA1_0850(update 25 juni) Goud is leuk, maar een Grand Prix is beter. Zeker in Cannes. Tussen de vele prijzen die op jaarbasis overal ter wereld worden uitgedeeld is het soms moeilijk om op te vallen. Maar een Grand Prix in Cannes, dat passeert niet zomaar. In Cannes wordt overigens niet elk jaar in elke categorieën een Grand Prix toegekend. Die onderscheiding krijg je namelijk niet zomaar. Maar dit jaar toonden de jury's zich redelijk genereus. Hieronder vindt u een stand van zaken. Dé grote winnaar? Fearless Girl!

GRAND PRIX DESIGN 

The Unusual Football Field van AP Thailand Bangkok/CJ Works Bangkok voor AP (Thailand) Public Company Limited. 

De eerste Grand Prix ooit voor een bureau uit Thailand!

D04-019-00539-THE-UNUSUAL-FOOTBALL-FIELD-(1)-1600x1132

GRAND PRIX PRODUCT DESIGN

PayphoneBank van BogotaGreyColombia voor Tigo-Une. 

Microsparen via de telefoon? Het kan, en dat komt de vele arme inwoners van Colombië ten goede...

B04-015-00375-PAYPHONE-BANK-1600x1131

GRAND PRIX MEDIA

InnovatingSaving van R/GA, NewYork voor Jet.com

In februari realiseerde R/GA een campagne ter gelegenheid van de SuperBowl voor start-up Jet.com. Het werd een van de meest bekeken spotjes in de periode van die Super Bowl, zonder dat de klant 4,5 miljoen dollar moest neertellen: het ging om een online campagne...

E01-011-00894-INNOVATING-SAVING-1600x1134

GRAND PRIX ENTERTAINMENT LIONS

Beyond Money, van MRM//McCann Spain (Madrid) voor SantanderBank.
Een science-fictionfilm van 17 minuten met actrice Adriana Ugarte. Deze campagne in de vorm van een film maakte ophef in Spanje!

GRAND PRIX ENTERTAINMENT LIONS FOR MUSIC 

Original is Never Finished, van JohannesLeonardo, NewYork, voor AdidasOriginals.

Met My Way van FrankSinatra in een hoofdrol. Het verleden kan nieuwe ideeën genereren voor de toekomst...

GRAND PRIX DIRECT

Google Home The Whopper de David Miami pour BurgerKing. 

Google is groot genoeg om tegen een stootje te kunnen, je mag er wel een beetje mee lachen, zeker in een campagne met een (relatief) klein budget...

2 GRAND PRIX: CYBER + HEALTH & WELLNESS

MeetGraham van ClemengerBBDOMelbourne voor TAC.

Clemenger BBDO Melbourne en Transport Accident Commission creëerden een monster, om de gevaren op de weg aan te tonen. Een wonderlijke mengeling van wetenschap en technologie.

GRAND PRIX CYBER EX-AEQUO

Aland Index- Baltic Sea Project van RBKCommunication Stockholm voor The Bank of Aland.

Bank of Aland laat consumenten ontdekken hoe groot hun ecologische voetafdruk is.

Did You Mean Mailchimp ? van Droga5 New York voor MailChimp

Een heel vreemde campagne, met een prachtig universum, de eerste campagne op grote schaal van e-mailplatform MailChimp. Gemaakt in samenwerking met Riff Raff Films en het regisseursduo The Sacred Egg.

GRAND PRIX MOBILE

The Family Way van Y&R Tokyo voor Recruit Lifestyle Co. Ltd.

Een campagne die het soms vervelende taboe van onvruchtbaarheid op tafel legt. Want te vaak wordt gedacht of gezegd dat het problem bij de vrouw ligt...

the family way

GRAND PRIX INNOVATION 

The Human Metal Initiative van Akestam Holst/Great Works Stockholm voor IM Swedish Development Partner.

GRAND PRIX CREATIVE DATA 

Care Counts van Ketchum Chicago voor Whirpool.

GRAND PRIX PR, GLASS,  OUTDOOR, TITANIUM

Vier Grand Prix voor The Fearless girl van McCann New York  voor State Street Global Advisors. In totaal kreeg die campagne 18 Lions...

Gemaakt voor de Internationale Dag van de Vrouw en nu al een icoon: een beeld van Kristen Visbal en geplaatst in Wall Street. Het wekt de discussie over de plaats van vrouwen in (de raad van bestuur van) bedrijven op.

GRAND PRIX OUTDOOR

Twitter, San Francisco voor de campagnes Cannabis, Gloria Steinem & Dorothy Pitman Hugues, Guns, Muhammad Ali, Putin, Sonogram, Prince, Saturday Night Live, Hands Up, Eyes : Hillary Clinton & Donald Trump. 

twitter-ooh-10-1600x544A12-008-00619-PRINCE-1600x1134A12-002-00608-CANNABIS-1600x1134A12-005-00617-MUHAMMAD-ALI-1600x1134twitter-ooh-20

GRAND PRIX PRINT & PUBLISHING

Pennsylvania / Oregon / Aviano van David Miami voor Burger King. 

Al vinden sommigen de printcategorie dit jaar een beetje teleurstellend, Burger King wist zich toch (weer) te laten opmerken met een originele campagne. Het gaat om foto's van vestigingen van Burger King die écht branden. Sinds 1954 is er geen keten die met zoveel branden had af te rekenen - gelukkig zonder gewonden. Maar de keten en het bureau van dienst gebruiken deze foto's om te 'bewijzen' dat geen enkele andere keten zo goed zijn belofte van steaks gebakken op grills nakomt...

burgerkinggrandprix

2 GRAND PRIX: PROMO & ACTIVATION and INTEGRATED LIONS

Boost Your Choice, van 180LA Santa Monica voor Boost Mobile. Reclame voor Boost Mobile, natuurlijk, maar tezelfdertijd een slimme campagne voor meer 'equalizer voting' in het van ongelijkheid bol staande Amerika. Knap...

GRAND PRIX HEALTH PHARMA

Geen Grand Prix in Pharma dit jaar!

GRAND PRIX DIGITAL CRAFT

Real Time Virtual Reality Experience for Björk's Notget, van Analog, London/ W&N Studio, London voor Notget VR. 

GRAND PRIX FILM CRAFT

The Blaze Territory van Iconoclast, Culver City voor The Blaze.

GRAND PRIX FILM

Blink Productions en 4Creative, beiden in Londen gevestigd, krijgen een Grand Prix in deze categorie voor de campagne We're the superhumans, gemaakt voor Channel 4 in het teken van de Paralympics. En ontroerende, verbazingwekkende en hoopgevende spot, jawel!

 

GRAND PRIX CREATIVE EFFECTIVENESS

VAN GOGH'S BEDROOMS: LET YOURSELF IN ART INSTITUTE OF CHICAGO TEMPORARY ART EXHIBITION LEO BURNETT CHICAGO USA RAVENSWOOD STUDIOS Lincolnwood STARCOM Chicago / MEDIAVEST|SPARK Chicago

GRAND PRIX RADIO

REPEAT THE PUNCHLINE KFC DOUBLE DOWN BURGER OGILVY & MATHER JOHANNESBURG
LONG RED THIN SHAPE KFC DOUBLE DOWN BURGER OGILVY & MATHER JOHANNESBURG
NO ONE CHEERSES KFC DOUBLE DOWN BURGER OGILVY & MATHER JOHANNESBURG