DANONE: BEST FOOD BRAND

Best Brands / News / Research

Sinds 17 maart weten we welke merken in 2019 de harten en de portemonnee van de Belgen hebben veroverd. In de categorie "Best Food Brand” van Best Brands 2020 is dat DanoneServiceplan, het bureau achter Best Brands, vertelt waarom het merk een verdiende winnaar is.

Met een Best Product Score van 72,95 staat Danone in de top 10 van Best Product Brand en wint hij de Best Food Brand award met de hoogste score op Share of Market en de op één na hoogste score op Share of Soul. Met 97% van de gebruikers die aangeven dat ze het merk kennen, heeft Danone met 39% de hoogste latente merkwaarde, wat het merk veel potentieel geeft om te activeren en verder te groeien.

Het multinationale levensmiddelenbedrijf, dat het meest bekend is om zijn yoghurt, is gevestigd in Parijs en werd in 1919 door een arts opgericht. Het bedrijf is actief op meer dan 120 markten. Meer dan de helft van de verkoop komt uit zuivel- en plantaardige producten en de meeste van hun producten worden aanbevolen voor dagelijkse consumptie door volksgezondheidsstudies, wat Danone een concurrentievoordeel en een unieke positie geeft. In lijn met het motto van het bedrijf "One Planet. One Health" is Danone er rotsvast van overtuigd dat de gezondheid van mens en planeet met elkaar verbonden zijn en dat beide gevoed en beschermd moeten worden. Aangezien mensen steeds heruitvinden hoe ze eten, drinken en socializen, definieerde het merk een reeks verschillende doelen om te kunnen reageren op de uitdagingen en kansen van de huidige voedselrevolutie.

Wat betreft de gezondheid van de consument wil Danone superieure voedselervaringen creëren omdat dat de voornaamste drijfveer blijft voor gezonde en duurzame keuzes. Om dat te bereiken, maakt het bedrijf gebruik van duurzame bronnen van ingrediënten, op een natuurlijke en transparante manier, en biedt het naast eenvoudige recepten ook clean labels aan. Danone heeft een unieke portefeuille vol gezonde producten gecreëerd en streeft naar een voortdurende optimalisatie van het voedingsprofiel. Het merk bouwt voort op zijn diepgaande kennis van lokale voedingsculturen, voedingsgewoonten en uitdagingen op het gebied van de volksgezondheid om te innoveren en actief te werken aan gezondere alternatieven.

Wat de gezondheid van de planeet betreft, zet het merk zich in voor een duurzame bevoorrading van alle ingrediënten, door gebruik te maken van regeneratieve landbouwpraktijken die samen met partners zijn ontwikkeld. Verder implementeert Danone ook CO2-positieve oplossingen om tegen 2050 CO2-neutraliteit te bereiken. Daarnaast vindt het merk via het Danone Ecosystem Fund en de Livelihoods-fondsen baanbrekende manieren uit om inclusieve groei voor kwetsbare partners over de hele wereld te bevorderen, door duurzame oplossingen te creëren voor de toegang tot voeding en veilig drinkwater voor gemeenschappen met een laag inkomen.

Ten slotte wil Danone, om allerlei doelgroepen te bereiken, scoren bij millennials. Om dat te bereiken, verjongt het bedrijf bestaande merken en bereikt het jongere consumenten op verschillende touchpoints. Dat doen ze door middel van precision marketing en met verschillende soorten partners, waaronder Spotify. Danone transformeert haar productportfolio om jonger, lokaler, authentieker en natuurlijker te zijn, waardoor het merk dit jaar de prijs voor Best Food Brand verdient.

OVER BEST BRANDS

Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: het bouwen van sterke merken. Merken die zowel economisch als emotioneel presteren.  Een onderzoek onder 5.000 consumenten, waarbij we 350 merken uit 21 verschillende bedrijfssectoren analyseerden, leidde tot een ranglijst met de Best Brands. Met een studie van de emotionele en sociale relaties die consumenten ontwikkelen met uw merk en met de concurrentie, kan uw merk de KPI's van bestaande klanten verhogen, het consumentengedrag beter begrijpen, de klantenwerving en -retentie verhogen en het toekomstige succes vormgeven.

Benieuwd naar de resultaten van uw merk? Aarzel dan niet om contact op te nemen via info@bestbrands.be.