Darwin en Doof Vlaanderen zeggen het met gebaren

Crea / News

Samen met Doof Vlaanderen lanceert Darwin ‘Het Warmste Gebaar’. Een campagne binnen het kader van De Warmste Week, om heel Vlaanderen een basis gebarentaal aan te leren. Deze campagne kwam als winnaar uit de bus van De Warmste Pitch, eens samenwerking tussen Var, VRT in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting. Helga Stevens, algemeen directeur van Doof Vlaanderen: “Voor veel van de ruim 500.000 doven en slechthorenden in Vlaanderen is liplezen en het zien van gezichtsuitdrukkingen cruciaal om met hun omgeving te kunnen communiceren. Dat is sowieso al niet evident, maar de mondmaskers zitten nu ook nog eens letterlijk in de weg. Toen Darwin ons contacteerde met een idee dat voortkwam uit diezelfde insight, waren we er dan ook meteen van overtuigd dat ‘Het Warmste Gebaar’ echt een verschil kan maken.”

 “De kans om als agency mee een verschil te maken tijdens De Warmste Week laat je natuurlijk niet liggen," vervolgt Klaartje Galle, creatief directeur bij Darwin. “We hebben dan ook meteen beslist om mee te doen met De Warmste Pitch van de VAR en de VRT. Toen we die pitch wonnen, was het “Warmste Gebaar” meteen geboren. Nu de campagne van start gaat, hopen we dat heel Vlaanderen mee de handen uit de mouwen steekt door een beetje gebarentaal te leren. Om dat op een plezante manier te doen, hebben we ervoor gekozen om met complimentjes te werken. Want dat doet altijd deugd. Net zoals het feit dat Ann Reymen met plezier meter wou worden van onze campagne en dat zelfs onze premier, Alexander De Croo, spontaan zijn medewerking aanbood. Het is echt fantastisch dat zoveel mensen meteen hun schouders mee onder dit project willen zetten. We hopen dan ook dat deze campagne een start zal zijn om met z’n allen een basis gebarentaal te leren, want in vergelijking met andere landen is dit bij ons nog verre van ingeburgerd.”

Alle warme gebaren zijn terug te vinden op hetwarmstegebaar.be. De campagne wordt gecommuniceerd via radio, bannering en social media.

CREDITS

Client: Doof Vlaanderen

Contact : Helga Stevens

Agency: darwin

Creative Director: Klaartje Galle

Creative team: James Gambrill, Margot Van Hove, Jan Schraeyen

Strategy: Barbara De Laet

Account Manager: Juliette Dugardyn

Digital: Lucas Gijs

Production Company: Red Dust

Producers: Sander Claessens, Thomas Landeloos

Director: Wilson Versteken

Dop: Willem Jones

Offline editor: Preben Verledens

Colorist: Florian Keirse

Sound Engineer: Thomas Van Baelen

Gaffer/ Studio Manager: Geert Saman

Camera gear: Lucky Cameras

Animation Studio: Studio Plankton

Sound Production Company: Studio Helsinki

Sound Producer: Tom Brillouet

Bannering: Laurent Lenders