Robin Vissenaekens komt binnen met een lach, al is het daar even naar zoeken, zo met dat mondmasker. Een ellebooggroet later en we horen het: hij en Annelies Van den Cruijce werken niet alleen voor dezelfde groep, ze volgden recent toevallig dezelfde interne opleiding over leiding geven vanop afstand. Hij vanuit zijn functie als channel manager van Joe, zij als brand manager showbizzmagazines bij DPG Media. Ja, bij wijze van uitzondering zitten hier vandaag twee mensen uit hetzelfde (grote) huis, maar dan wel in heel andere afdelingen. Wat weten ze eigenlijk van elkaar?
Naar goede gewoonte is de Your Turn een rubriek waarin de ene aan de andere vragen stelt. Komt dat goed uit, want Café Lulu Kanal aan de Brusselse Koolmijnenkaai is een aangenaam decor om mensen samen te brengen. En ze hebben er lekkere Smooskes (want zo heet hier de klassieke smos met kaas en ham). Op vraag van Agnnelies, vragensteller van dienst, vertelt Robin over zijn intussen rijkgevulde mediacarrière. Eerst als reporter voor onder meer ATV, dan als netcoördinator MNM bij de VRT. Wanneer hij de stap maakt naar wat toen nog Medialaan heette, naar de nieuwsdienst als eindredacteur voor Royalty, ontstaat zijn liefde voor Joe. In het weekend, want dan staat hij er achter de micro als dj. Nu, zoveel jaren, staat hij er ook aan het stuur. Als channel manager.
Annelies Van den Cruijce: “Wat doet een channel manager juist?”
Robin Vissenaekens: “Heel veel. Van people management tot het in elkaar boksen van programmaschema’s, overleg met dj’s, het uitwerken van acties... Ik vergelijk mijn werk altijd met dat van een voetbalcoach, in Engeland is dat ‘the manager’. Ik sta aan de zijlijn en stuur het team aan. Mijn rol is de coach, mijn spelers zijn de dj’s. De coach is vooral met het spel bezig en hoe de mensen zich voelen, terwijl jij als marketeer vooral bezig met dingen in de spotlights te stellen, toch? Het zou niets voor mij zijn. Ik maak graag radio, ik hou van praten en entertainen.”
Annelies Van den Cruijce: “Welke coach ben je dan? Degene die vrijheid aan zijn team geeft of diegene met de touwtjes strak in de handen?”
Robin Vissenaekens: “Je moet mensen genoeg vrijheid geven, ze motiveren en er dan het juiste er uit halen. Maar wel altijd volgens mijn krijtlijnen, anders maak je elke dag andere radio...