De kracht van radio volgens Joris Moonens (Departement Zorg)

{partner content}
Radio(reclame) is zo vanzelfsprekend dat we er soms gewoon aan voorbijgaan. Daar wil men bij regie Var iets aan doen. Wij gingen langs bij Departement Zorg, waar Joris Moonens (woordvoerder) uitlegt waar voor hen de kracht van radio net ligt.
Waar ligt volgens jullie de kracht van radio(reclame)? En de kracht van VRT-zenders in het bijzonder?
Joris Moonens: "Als gezondheidsadministratie verspreiden wij regelmatig gezondheidsboodschappen naar grote doelgroepen, zoals de volledige volwassen bevolking. Radio blijft een effectief kanaal om een breed publiek herhaaldelijk te bereiken binnen haalbare budgetten. In de concurrentiestrijd tussen diverse media-, informatie- en entertainmentplatformen lijkt radio goed stand te houden, waarschijnlijk omdat het voor veel mensen een vast onderdeel is van hun dagelijkse routine."
Hoe positioneren jullie radio binnen jullie bredere mediamix?
Joris Moonens: "Radio is voor ons een belangrijk kanaal om grote doelgroepen te bereiken. Hoewel online en print meer gerichte targeting mogelijk maken, biedt radio een breed bereik. Het lijkt ons een effectieve manier om mensen in contact te brengen met onze boodschap, zodat ze er later op andere kanalen mogelijk meer interesse en aandacht voor hebben."
Welke recente (radio)campagne illustreert perfect waar Departement Zorg naartoe wil?
Joris Moonens: "Wij voeren niet vaak radiocampagnes, omdat onze budgetten vaak te beperkt zijn of onze doelgroepen te specifiek. Voor onderwerpen zoals vaccinatie maken we echter wel gebruik van radio. Afgelopen najaar hebben we een radiospot ingezet om kort bewustzijn te creëren over het griep- en COVID-vaccinatieseizoen en mensen uit te nodigen zich te informeren over hun vaccinatiekeuze.
In onze vaccinatiecampagnes hanteren we een rode draad met de slogan: “Vaccineren? Jij weet waarom.” We koppelen de vaccinatie altijd aan een persoonlijke reden die past bij de campagne op dat moment – in dit geval de covid- en griepvaccinatie voor 65-plussers. Met deze radiospot hebben we de kans om in enkele seconden een herkenbare wereld tot leven te brengen waarin een breed publiek zich herkent. Zo konden we een kort verhaal vertellen met een motivatie voor vaccinatie: je familiefeestjes niet hoeven te missen. Radio leent zich bovendien goed om hier emotie aan toe te voegen, in dit geval met een vleugje humor."
Wat is het belang van goede media – en creatieve partners?
Joris Moonens: "De strijd om aandacht draait zowel om de keuze van het juiste kanaal als om de creatieve invulling van de boodschap. Een goede mediapartner helpt bij het maken van onderbouwde keuzes over de kanalen waarmee je je doelgroep het best kunt bereiken. Met een sterke creatieve partner vergroot je vervolgens de kans dat die doelgroep ook daadwerkelijk luistert naar wat je te zeggen hebt."
Hoe meten en evalueren jullie de effectiviteit van radiocampagnes?
Joris Moonens: "Bij grote campagnes gebeurt er een korte steekproefbevraging naar bereik en appreciatie."
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]