De Mensen verovert Netflix

Voor het eerst heeft de videostreamingdienst Netflix gedetailleerde kijkcijfers bekend gemaakt voor zijn programma’s en films. Het bedrijf publiceerde een ranking op basis van het wereldwijde aantal kijkuren per titel, in de periode van januari tot juni 2023.
Dat betekent ook goed nieuws voor het Belgische productiehuis De Mensen, dat mooie kijkcijfers noteert voor zijn series op Netflix. Het best bekeken Belgische programma in de ranking is Rough Diamonds, op plaats 168. De serie over de Antwerpse diamanthandel met Kevin Janssens in de hoofdrol werd in de eerste helft van dit jaar maar liefst 72,8 miljoen uur bekeken. Hoeveel uur de serie eerder al bekeken werd, Rough Diamonds werd al in april 2022 op Netflix gelanceerd, is niet te achterhalen. Ook het tweede populairste Belgische programma in de lijst werd door De Mensen gemaakt. Het eerste seizoen van Undercover, een reeks uit 2019, werd van januari tot juni nog steeds 11,2 miljoen uur bekeken. Het tweede en derde seizoen van Undercover behaalden respectievelijk 6,7 en 5,1 miljoen kijkuren in de genoemde periode.
De cijfers omvatten alle programma’s die binnen deze periode van 6 maanden minstens 50.000 uur werden bekeken. Logisch dus dat recente films en series het beter doen. Toch scoorden ook ‘oudere’ series nog goed. Het eerste seizoen van Beau Séjour bijvoorbeeld, een reeks uit 2017, werd in die periode van 6 maanden nog 100.000 uur bekeken.
En daar zijn ze bij De Mensen erg trots op: “Net zoals alle andere productiehuizen kregen wij maar zeer beperkt inzicht in de cijfers van Netflix,” zegt Pieter Van Huyck, head of content strategy. “Als er dan toch een publicatie komt, is het heel fijn om te zien dat het harde werk en de creativiteit van onze makers beloond wordt met een plaatsje bovenaan. Wij proberen verhalen te creëren voor het grote publiek, dus het is interessant om te weten of we daarin slagen.”
Soraya Hellara, entertainment marketing director, vult aan: “Dit is prachtig nieuws voor al onze audiovisuele partners en zeker ook voor onze commerciële partners. Zij zien nu zwart op wit dat hun investeringen floreren. Met data zoals deze kunnen we in de toekomst nog gerichter inzetten op de meest creatieve verwerkingen in onze series, films en programma’s.”
Vanaf nu zal Netflix elke zes maanden een soortgelijk kijkcijferrapport publiceren. In het volgende rapport zal dus ook ‘Ferry De Serie’ opgenomen worden.
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]