DUURZAAM CONSUMEREN, DAT KAN OOK BIJ ONS

News / Sustainability

De laatste maanden ging het vaak over de impact van de gezondheidscrisis op onze consumptiegewoonten en hoe die een aantal reeds bestaande trends heeft versneld. Onder hen: ‘ethische consumptie!’ En België lijkt vruchtbare grond te zijn om dit consumptiemodel te laten groeien.

Wat is dat, ethische consumptie? Volgens recent onderzoek door Fairtrade Belgium en AQRate verkiest 83% van de Belgen voedsel dat ‘met respect voor mens en milieu’ gemaakt is. Consumptie die verder gaat de eenvoudige bevrediging van onze individuele behoeften en die rekening houdt met de maatschappelijke impact. En, dat mag geen verrassing zijn, die trend is populair…

Lokaal? Ja, maar… 

Ook ander onderzoek van Fairtrade (in samenwerking met Dynata) wijst uit dat – en dat wordt ook bevestigd in recent onderzoek van Nielsen Benelux – de Belg sinds de gezondheidscrisis meer lokaal, eerlijk en biologisch wil consumeren. Hij hecht daarom meer dan vroeger belang aan de menselijke dimensie van economie en vindt dat het aan de overheid en supermarkten is om die transitie naar een duurzame wereld te stimuleren. Nicolas Lambert van Fairtrade Belgium noemt die lokale trend zelfs ‘de olifant in de kamer’, een trend die zo zwaar doorweegt dat het bijna karikaturaal wordt. We laten hem uitleggen waarom: “Onze economie moet inderdaad verschuiven, maar dit moet op objectieve basis gebeuren en niet dogmatisch. De ecologische voetafdruk van een voedingsmiddel komt vooral voort uit de productiewijze en niet zozeer uit diens transport.” In sommige gevallen is het daarom beter om voedsel te consumeren dat van iets verder komt, maar dat wel op goede grond en op een duurzame, ecologische en sociale manier is gemaakt. “Die nuance gaat soms verloren.”

[...]

Het volledige artikel leest u hier