Een digitale Rentree naar wens

Communication / Innovation / Marketing / Media / News

Bam teamThe Rentree, de jaarlijkse digitale bijeenkomst van de Belgian Association of Marketing, bewees ons opnieuw de expertise van een groot aantal specialisten. Een menu met 18 sprekers kregen we voorgeschoteld, waarvan we er u graag een paar kort toelichten.

Jonathan Wuurman, marketing automation evangelist bij Actito, en dynamiek liggen nooit ver uit elkaar. Op The Rentree maakte hij de inventaris op van relevante en Belgische (!) oplossingen voor automatisering. Oh ja, op 30 september komt hij trouwens naar PUB om de do's & don'ts van marketing automation te verklappen, of om het meer bepaald te hebben over personalisatie als verbintenisvector.

BAMJean-Louis Van Houwe, ceo van Monizze, een jong bedrijf gespecialiseerd in dienstencheques, legde uit hoe Kantify's hyper-gepersonaliseerde aanbevelingsoplossing Monizze in staat stelt zijn gebruikers te voorzien van aanbevelingen voor restaurants op maat. Dankzij AI is Monizze een van de enige spelers in België die elk van zijn gebruikers een gepersonaliseerde, unieke restaurantervaring biedt met een vleugje ontdekking erbij.

Adshot, een start-up in de gaming sector, wil merken helpen met het bereiken van Generation Z, zo leggen co-founders Vincent Franken en Axel Gekiere uit. Met maar liefst 200 miljoen YouTube-gebruikers die dagelijks naar gaming content kijken is gaming voor hen een niet te negeren markt. En toch is het voor marketers moeilijk om hen bij te houden. Adshot helpt merken daarom de juiste influencers te vinden, gaat na of ze betrouwenswaardig zijn, regelt contractuele zaken en meet achteraf de verworven impact.

Pierre Olivier, oprichter en CEO van Verbolia ziet SEO als een service. Als voorbeeld haalt hij Engie Benelux aan, dat volgens hem noch genoeg verkeer noch genoeg conversie op zijn website haalt. De oplossing voor Pierre Olivier? SEO, dat met toenemende mate gespecialiseerd is en dagelijks blijft evolueren. Het is echter heel complex geworden om de trends te volgen en op de hoogte te blijven van een traditionele aanpak, dit omdat er veel expertise bij betrokken is: SEO-analyse, contentproductie, ontwikkeling met respect voor best practices,... Verbolia verzamelde daarom een sterke expertise en geautomatiseerde tools om dit probleem op te lossen, met een SaaS-technologie die SEO-landingspagina's van hoge kwaliteit genereert op het platform van zijn klanten, en dit zonder technische installatie.

mobilosoftHet duo Jean-Philippe Blerot, hoofd digitale & e-commerce-projecten bij Carrefour, en Georges-Alexandre Hanin, CEO van Mobilosoft, feliciteerden zichzelf met de resultaten van Carrefour: drie miljoen nieuwe winkelbezoekers dankzij online.

Roularta en ML6 willen op hun beurt content aanbieden op een schaaltje. News Butler, een gezamenlijk initiatief van het mediabedrijf en het bedrijf gespecialiseerd in artificiële intelligentie en machine learning, werkt aan een à la carte aanbod met gepersonaliseerde content. Uit onderzoek blijkt dat 50% van de nieuwslezers zelf wil bepalen welk nieuws ze krijgen, nieuws dat flexibel en aanpasbaar wordt met behulp van algoritmes. News Tapas, een ander project in samenwerking met de VRT, bestudeert dan weer hoe content kan worden aangepast worden naar een andere vorm. Zo maakt het project het mogelijk om content korter of langer te maken, afhankelijk van het moment waarop lezers hun nieuws willen lezen en de tijd die ze daarvoor op dat moment hebben.

GoogleDe missie van Kantify, vertegenwoordigd door zijn ceo Ségolène Martin, is om bedrijven te helpen hun gegevens snel om te zetten in klantensucces en winst, dit dankzij kunstmatige intelligentie. Van hyperpersonalisatie van de klantreis tot het voorkomen van klantverlies en prijsvoorspelling... Kantify stelt zijn klanten in staat om een voordeel ten opzichte van hun concurrenten te behalen dankzij AI en heeft hierval reeds verschillende onderscheidingen ontvangen.

Karl Callens, ceo van Cumul.io, en Tine Dirckx, managing director van Field & Concept, kwamen hun nieuwe cloudanalyseplatform presenteren. Cumul.io wordt gebruikt door bureaus en softwarebedrijven die data waarderen, maar geen tijd willen verspillen aan het helemaal opnieuw ontwikkelen van een dashboard.

Of worden we binnenkort allemaal gematcht op basis van onze muziekvoorkeuren? Als het van Musimap, gespecialiseerd in data en muziek, en Brandtrax afhangt misschien wel. “Emotions lead to profiles,” legt Thierry Ascarez (Musimap) uit. En zo kan muziek gematcht worden met specifieke consumentengroepen. Samen ontwikkelden ze verschillende tools, waaronder een ‘song finder’ waarmee merken de ideale muziek voor hun campagne kunnen vinden, geclassificeerd onder genres, moods, situaties, enzovoort.

FakbotMathis André, maker van Faq-chatbot, heeft dan weer geprobeerd aan te tonen dat zijn bot de moeite waard is. Hij kan snel interessante content maken, kwalificeert prospects om hen de juiste aanbieding te sturen,... Kortom, Faqbot verandert de zakelijke FAQ-pagina in een geautomatiseerde chat. Een kwestie van geoptimaliseerde kunstmatige intelligentie.

Root introduceerde My Ads, een nieuwe digitaal geautomatiseerde advertentietechnologie. My Ads is een selfservice branding-technologie waarmee adverteerders in slechts enkele minuten tijd een digitale advertentiecampagne kunnen maken en lanceren. Root zelf is een digitaal transformatiebedrijf actief in media- en data consulting en productontwikkeling.

cooponingGelooft u niet in mobile couponing? Na een demonstratie van Bart Baeyens, manager van Hashting, hoeven we u niet meer te overtuigen. Naast dit soort van couponing kunnen marketeers er ook hun acties mee meten. Registreer u op Hashting om unieke inlogcodes te maken, voeg ze toe aan verkooppuntmaterialen of advertenties en begin met het meten van de impact van uw winkelpromoties.

Stampix CampinaSimon Tavernier van Stampix had het over merkloyaliteit in het digitale tijdperk en het nut van zogenaamde loyality programs, die dienen om dichterbij je klant te komen. Merken als Orange, Luminus en Starbucks zijn de term alvast niet vreemd. Het ‘Orange Thank You’-programma biedt zijn klanten bijvoorbeeld geschenken op hun verjaardag. Een van de cadeautjes? Gratis fotoprints van Stampix.

MediaMarkt en LuckyCycle gooien het over een andere boeg, namelijk die van gamifaction: ‘het gebruiken van gaming elementen in een non-gaming context.’ De voordelen hiervan? Het is persoonlijker, zorgt voor meer emotie, meer sales en meer data. Lowie Fokke van MediaMarkt Belux demonstreerde een case van de winkel voor Black Friday 2018, een omnichannel strategie inclusief online game en instore activatie: Pak Friday. Deelnemen was eenvoudig: consumenten konden online naar geluk graaien of in de winkel, met behulp van een levensgrote grijpmachine.

Uw marketing- en verkoopconversie verhogen kan met Rabin Nuchtabeck, strateeg bij MAD Kings. MAD Kings is een groeimarketingbureau gespecialiseerd in het verbeteren van de klantervaring. “We optimaliseren uw digitale marketing door het gebruik van een lichte en flexibele methodologie en een technische marketingkennis. Laat ons uw verkoop- en marketingervaring transformeren door uw strategie te sturen en uw digitale behoeften te implementeren.”

stellarWil u in zee met een influencers, kies dan degene die bij bij u past en meet hun posts, klinkt het bij Stellar. Volgens Sarah Levin Weiberg, oprichter van het platform, is alles vandaag mogelijk. Stellar kan authentieke influencers detecteren, hun berichten en verhalen volgen en de impact van samenwerkingen meten, allemaal in realtime. Sommige PR-bureaus zijn er gek op, zoals Oona, die Stellar inschakelde voor een Game of Thrones’-activatie voor Telenet.

Un pop-up bar Game of Thrones ouvre ses portes à Anvers